العهد گزارش داد :تنها یک هفته از پیش بینی های های یکی از سرکردگان ائتلاف عربی درباره تحولات غیرمنتظره بزرگ در یمن می گذشت که سرنخ های این حوادث غیرمنتظره در اقدام علی عبدالله صالح در تلاش برای کودتا علیه جنبش انصارالله و دولت یمن آشکار شد.

به گزارش نامه نیوز، صالح در ویدیوئی از طرفداران خود خواست که کنترل صنعا ء را به دست گیرند و در همین زمان پیام هایی را به عربستان به منظور درخواست حمایت نظامی - سیاسی ارسال کرد. از آن زمان شبکه العربیه وابسته به سعودی ها لحن خود را درباره علی عبدالله صالح تغییر داد و بجای رئیس جمهور &#۳۹;مخلوع&#۳۹; از رئیس جمهور &#۳۹;سابق&#۳۹; استفاده کرد که نشان دهنده هماهنگی صالح با این کشور به منظور این کودتا بود بخصوص اینکه سعودی ها از هفته ها پیش عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی یمن را در ریاض بازداشت کرده بودند. 

از نظر شکل و اجرایی شدن طرح کودتا با هماهنگی صالح و عربستان این گام رئیس جمهوری سابق یمن با هرج و مرج و بی نظمی انجام شد و برنامه ریزی کافی و قدرت لازم را در عرصه میدانی نداشت. 

صالح دریافت که روی سر افعی ها درسه سال گذشته بازی می کرده و زمام امور را از دست داده و وارد ماجراجویی بدی به لحاظ طرح ریزی و اجرای آن شده و گویا او مجبور شده که سریعا این جنبش کودتایی را انجام دهد که در نهایت نیز در همان ابتدا شکست خورد و به مرگ وی ختم شد.

این چنین علی عبدالله صالح شخصی که دهه های طولانی در یمن در قدرت بود عمرش پایان یافت و سعودی ها و ائتلاف متجاوز آنها بر ضد یمن اخرین امید خود را از دست داده و قوای متجاوز از تغییر واقعیت های میدانی وایجاد شکاف در جبهه داخلی یمن ناکام ماند.

اکنون جنگ یمن وارد ایستگاه جدیدی شده که در آن انصارالله یمن در موضع قدرت و صلابت بیشتر در جبهه داخلی قرار گرفته است و عربستان و ائتلاف متجاوز آن با از دست دادن آخرین برگه شرط بندی خود در داخل یمن، بیشتر ضعیف شده و در تنگنا هستند. 

افشاگری حمزه الحوثی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در جریان گفت و گو با شبکه خبری المسیره قابل توجه است که گفت: دستگاه امنیتی انصارالله ارتباطات مستقیم و مداوم میان فرماندهان علی عبدالله صالح را با فرماندهان امارات از ابتدای جنگ یمن رصد کرده بود.

وی افزود: طبق این اطلاعات امنیتی امارات طرفداران صالح را به کامیون های سلاح که از استان های جنوبی یمن به سمت صنعاء قاچاق می شد، مسلح می کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.