بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌و‌گویی با اشاره به اظهارات نجفی سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام مبنی بر اینکه بند ۲۶ آخرین گزارش یوکیا آمانو درباره اجرای برجام باید اصلاح شود، اظهار کرد: سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از هر کدام از این گزارش‌ها بیانیه ایران و همچنین ملاحظاتی که در رابطه با گزارش وجود دارد، را مطرح می‌کند و این موضوع روالی عادی است و در همه گزارش‌های آژانس به این طریق عمل می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تاکنون تمام گزارش‌ها پایبندی جمهوری اسلامی به برجام را اثبات می‌کنند، تصریح کرد: در این بیانیه‌ها درباره  شکل و محتوای گزارش‌ها  بارها اعلام کرده‌ایم که آژانس نباید وارد جزییاتی مانند اطلاعات بازرگانی و فنی ما شود.

کمالوندی ادامه داد: ما از آژانس درخواست کردیم که گزارش‌ها به صورت محدود باشد و از ورود به جزییات غیر ضروری خودداری کند، مثلا اگر می‌خواهد بگوید تا چه اندازه محدوده‌ها را رعایت می‌کنیم، کافیست بگوید موجودی مواد غنی شده ایران از مقدار تعیین شده فراتر نرفته و لزومی ندارد وارد جزییات دیگر شود.

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در برخی مقاطع هم بدون اینکه آژانس موضوعی را مطرح کرده باشد خودمان ترجیح می‌دهیم، مواردی را اعلام کنیم، به طور مثال درباره آب سنگین، طبق برجام تنها وظیفه‌مان این است که مازاد ۱۳۰ تن را به بازارهای بین‌المللی ارائه کنیم و از طرف آنها عرضه شود.

وی گفت:  اگر تقاضایی برای خرید آب سنگین باشد، جمهوری اسلامی آن را تحویل می‌دهد و همه اینها مواردی است که در بیانیه‌ها مطرح می‌شود. در مورد بند ۲۶ و بخش‌های T/S/D/E و موارد دیگری که نیاز به راستی آزمایی نیست و به نظارت آژانس هم نیازی ندارد، صحبت می‌شود.

کمالوندی گفت: راستی آزمایی مفهوم خودش را دارد به عنوان مثال ایران باید یک اظهاریه داشته باشد تا این اظهاریه راستی آزمایی شود. ما در خیلی موارد نیاز به اظهاریه نداریم و نیازی نیست یک‌سری فعالیت‌ها را اظهار کنیم تا  آنها بخواهند این موارد را راستی آزمایی کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه واژه‌ها در گزارش‌ها باید درست و در جای خود استفاده و نباید به صورت کلی مطرح شوند، اظهار کرد: اگر در جایی نیاز باشد ایران اظهاریه ارائه کند و آژانس وارد راستی آزمایی شود، اعتراض نمی‌کنیم؛ اما اگر در جایی جمهوری اسلامی چنین تکلیفی نداشته باشد و ایجاد ابهام کنند، اعتراض می‌کنیم.

وی گفت: بخشهایی از موارد S/E/D/T  نیاز به اظهاریه دارد ولی بخشهایی ندارد، بنابراین ما به طور مرتب به آژانس  یادآوری می‌کنیم تا در تهیه گزارش مراقبت کند و این موارد را مورد توجه قرار دهد.

کمالوندی با اشاره به زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام و حضور آژانس در این کمیسیون، گفت: تا جایی که اطلاع دارم این جلسه  ۲۲ آذر برگزار می‌شود و موضوعات فنی معمولی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موضوع فنی خاصی نداریم که در این کمیسیون مورد بحث قرار گیرد، گفت: به احتمال زیاد عمده مسائل حول محورهای اقتصادی، حقوقی و سیاسی است.

وی ادامه داد: حضور آژانس در برجام پیش‌بینی نشده و در بحث برجام، ترکیب کمیسیون مشترک، ترکیبی از کشورهای ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران است. حالا اگر آژانس درخواستی داشته باشد یا بنا به دلایلی لازم باشد که دعوت شود، ممکن است حضور یابد. در طول اجلاس‌های مختلف فکر می‌کنم یک مورد بوده که نماینده آژانس حضور داشته اما در مابقی موارد دعوت نشدند.

کمالوندی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه آژانس اصرار دارد ایران زودتر از موعد مشخص شده پروتکل الحاقی را به صورت دائمی امضا کند، اظهار کرد: پروتکل الحاقی در سال ۲۰۰۳ امضا شده و ما آن را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کنیم. آن چیزی که در رسانه‌ها آمده احتمالا این است که آژانس و کشورهای ۱+۵ تمایل دارند مجلس آن را به تصویب برساند. این موضوع نیاز به رعایت زمانبندی دارد و قرار است طرفین تا ۸ سال وظایفی را انجام دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد: یکی از این وظایف که به ما مربوط می‌شود، به تصویب رساندن پروتکل الحاقی در مجلس است، اما این موضوع مستلزم  شرایطی است که باید فراهم شود. اگر شرایط به گونه‌ای فراهم شود که آژانس اعلام کند در مورد پایبندی ایران به برجام و موضوع هسته‌ای به یک جمع‌بندی رسیده و نظر نهایی خود را اعلام کند، در این صورت می‌توانیم از مجلس خواهش کنیم که به این پروسه مقداری سرعت بخشند.

وی درباره توقف خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا، گفت: در گذشته شرکت دولتی از سوی وزارت انرژی آمریکا خریدار فروش آب سنگین  بود. همان زمان به ما اعلام شد که بنا به دلایل مختلف شرکت دولتی بیش از این قادر به خریداری آب سنگین از ایران نیست، اما از شرکت‌های خصوصی خود برای خرید آب سنگین حمایت می‌کنند. در همین راستا و در زمان اوباما وزارت انرژی آمریکا نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری این کشور نوشت تا از شرکت‌های خصوصی خریدار آب سنگین حمایت کنند.

کمالوندی ادامه داد:  با توجه به اشباعی که در بازار آمریکا به دلیل محموله‌ای که فروخته بودیم، ایجاد شده بود، برای فروش آب سنگین بر روی کشورهای اروپایی و آسیایی متمرکز شدیم. البته یک‌سری مشکلات بروکراتیک در مسیر فروش آب سنگین به کشورهای اروپایی وجود داشت که با تلاش موگرینی و مسئولان  اتحادیه اروپا، این موانع برداشته شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی  خاطرنشان کرد: اکنون مانع خاصی در فروش آب سنگین به کشورهای اروپایی نداریم و ملاحظات و چک‌‌وچونه‌های تجاری با شرکت‌ها ادامه دارد و امیدواریم آب سنگین را علاوه بر روسیه و آمریکا به کشورهای دیگر هم ارسال کنیم.

وی گفت: نمونه آب سنگین به برخی کشورهای آسیایی هم فرستاده شده و آنها هم استقبال کردند و در جاهای دیگرهم موضوع  قیمت و بازار و یا درخواست نمایندگی مطرح و ذر حال بررسی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.