نزاویسیمایا همزمان با اعلام این خبر وزارت امور خارجه آمریکا با ساخت جریان ترکی اعلام مخالفت کرده است. کارشناسان معتقدند این مخالفت نه تنها دلایل سیاسی بلکه دلایل اقتصادی هم دارد: از قرار واشنگتن بازار اروپا را برای تحویل گاز تقطیر شده خود پاکسازی می‌کند. و هرچند فعلاً حجم میکروسکوپی گاز آمریکا می‌تواند به اروپا صادر شود ولی ایالات متحده هم اکنون حضور خود در بازارهای جدید و از جمله در ترکیه را تقویت می‌کند.

 

والری نستروف تحلیل گر "سبربانک سی آی بی" به این اشاره می‌کند که نمایندگان ایالات متحده خیلی زودتر از اعلام مجازات‌ها به کشورهای بالکان و یونان سفر کرده و برای جلوگیری از اجرای پروژه‌های صادراتی روسیه فشار دیپلماتیک وارد می‌کردند. وی می‌گوید این سیاست تغییر نکرده و ایالات متحده همچنان دخالت در اجرای پروژه‌های خط لوله‌ای را ادامه می‌دهد.

 

بسیاری از کارشناسان به جنبه سیاسی آشکار امر اشاره می‌کنند. نیکیتا ایسایف مدیر انستیتوی امور مهم اقتصادی جاری می‌گوید: "تحویل گاز به اروپا برای ایالات متحده در وهله اول ابزار اعمال نفوذ بر اروپا است". ولی این اواخر انگیزه‌های اقتصادی آمریکا نمایان‌تر می‌شود".

نستروف خاطر نشان می‌کند: باید درک شود که رئیس‌جمهور جدید آمریکا مأموریت برتری جهانی کشور در حوزه انرژی را مطرح کرده و ایالات متحده همه امکانات لازم برای این منظور را دارد. آخرین پیشبینی‌ها حاکی از آن است که آمریکا در آینده نزدیک استخراج و متعاقباً صادرات نفت و گاز خود را بطور محسوس افزایش می‌دهد. این نیروی بزرگی است. آمریکا هم اکنون وارد ردیف ۱۰ کشور صادر کننده نفت به چین شده و همچنین توانسته صادرات گاز خود به بسیاری کشورها را ترتیب دهد.

کارشناسان می‌گویند آمریکا چند اهرم اعمال نفوذ بر اوضاع و از جمله سرنوشت جریان ترکی را دارد. دمیتری ژارسکی مدیر گروه کارشناسی VETA از مذاکره دیپلماتیک به منظور درگیر کردن ترکیه با روسیه سخن می‌راند. ایالات متحده همچنین می‌تواند از درگیری ترکیه و ناتو استفاده کند. همچنین آمریکا می‌تواند از شیوه‌های اقتصادی چون سوبسید ساخت ترمینال در جنوب اروپا استفاده ‌کند. ایسایف در این رابطه می‌گوید یونان و بلغارستان سال گذشته آغاز ساخت ترمینال شناور گاز تقطیر شده را اعلام کردند.

کارشناسان اطمینان دارند ساخت اولین لوله جریان ترکی بلاتردید به پایان خواهد رسید و نبرد اصلی پیرامون لوله دوم در جریان خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.