دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود قدس را رسما به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. وی در این سخنرانی تاکید کرد که من به این قطعیت رسیدم که باید سفارت مان را از تل آویو به اورشلیم منتقل کنیم. رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه ما به دنبال توافقی عالی هستیم که هم به سود اسرائیلی ها باشد هم به سود فلسطینی ها، ادامه داد: ایالات متحده از طرح دو دولت حمایت می کند در صورتی که دو گروه نیز نسبت به آن به توافق برسند. ترامپ گفت: تصمیم ما برای انتقال سفارت آمریکا به معنای دور شدن آمریکا از تعهداتش نسبت به تسهیل صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها نیست. وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص راهکار نهایی میان فلسطینیان و اسرائیلی ها تصمیم گیری نمی کنند، افزود: رادیکالیسم و افراط گرایی نسل های آتی را تهدید می کند و ما می خواهیم با آن مقابله کنیم.

این تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با مخالفت شدید کشورهای عربی و جامعه جهانی مواجه شد. به گونه ای که بسیاری از کشورها با صدور بیانیه هایی جداگانه اعلام کردند که با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مخالف هستند و هیچ برنامه ای برای تبعیت از این تصمیم و انتقال سفارت خود به بیت المقدس ندارند. در این میان، دفتر نخست وزیری عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن ظالمانه توصیف کردن اقدام ترامپ، خواستار عقب نشینی مقامات آمریکایی از تصمیم خود علیه بیت المقدس شدند.

در همین ارتباط، گفتگویی با «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته اعلام کرد که قدس اشغالی پایتخت رژیم صهیونیستی است و سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل خواهد شد. ارزیابی شما از این موضع دونالد ترامپ چیست؟ این موضع چه پیامدها و تبعاتی می تواند به دنبال داشته باشد؟

در ابتدا باید بگویم که تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تصمیم احمقانه‌ای بود. از دیدگاه ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس این تصمیم هیچ ارزش و اعتباری ندارد. ملت فلسطین، تصمیم کنونی رئیس جمهوری آمریکا را ساقط خواهد کرد؛ کما اینکه تمامی تصمیمات تجاوزکارانه در گذشته را ساقط کرده است.

از سوی دیگر، تصمیم اخیر رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به طور کامل پرده از چهره حقیقی و سیاه واشنگتن کنار زد. آمریکایی ها مدتهاست که مدعی هستند در مسأله فلسطین تنها نقش میانجی را ایفا می کنند و از هیچ طرفی دفاع نمی کنند. لذا امروز این مسأله آشکار شد ایالات متحده آمریکا در اشغالگری فلسطین شریک است و دشمن مستقیم ملت فلسطین محسوب می شود.

*آیا موضع جدید ایالات متحده آمریکا علیه قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می تواند موجب آغاز انتفاضه ای جدید در اراضی اشغالی فلسطینیان شود؟

بدون تردید، تصمیم شب گذشته رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا احساسات میلیون‌ها عرب و مسلمان در نقاط مختلف جهان را جریحه دار ساخت. این تصمیم، ناقوس خطر در تمامی شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در واقع نوعی اعلام جنگ از سوی ایالات متحده آمریکا علیه مقدسات مسلمانان و قبله اول آنهاستکشورهای جهان عرب و جهان اسلام را به صدا درآورد. شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در واقع نوعی اعلام جنگ از سوی ایالات متحده آمریکا علیه مقدسات مسلمانان و قبله اول آنهاست.

ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس روز آینده یعنی روز جمعه را به عنوان روز خشم و روز «آزادسازی قدس» نامگذاری کردیم تا سرآغاز انتفاضه ای بزرگ در مواجهه با اشغالگران باشد. درحال حاضر هم از امت عربی و امت اسلامی می خواهیم از ملت فلسطین برای مقابله با اشغالگران صهیونیست و پروژه شوم آمریکایی ها در اراضی اشغالی، حمایت های مختلف مالی، سیاسی و نظامی به عمل آورد.

*کشورهای عربی و اسلامی همگی مواضعی را در مخالفت با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در قبال قدس اشغالی اعلام کرده اند. به نظر شما آیا اتخاذ این مواضع شفاهی برای مقابله با تصمیم واشنگتن کافی است یا باید گام های عملی در برابر آن برداشته شود؟

تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی، تصمیمی نیست که از طریق مواضع شفاهی و صادر کردن بیانیه های شفاهی به آن پاسخ داد. بدون تردید برای مقابله با چنین تصمیم تجاوزکارانه ای باید گام های عملی اتخاذ کرد. در گام اول، تشکیلات خودگردان فلسطین باید روابط امنیتی خود با اسرائیلی ها را قطع کرده و به صورت علنی شکست کامل روند مذاکرات سازش را اعلام کند.

در عرصه خارجی نیز کشورهای عربی باید روند عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را هرچه سریعتر متوقف سازند. ازجمله دیگر گام های عملی دربرابر رژیم صهیونیستی، بستن سفارتخانه های این رژیم در کشورهای عربی و اسلامی است، چراکه شهر قدس یک شهر عربی و اسلامی است و اکنون تصمیم آمریکا، احساسات اعراب و مسلمانان را خدشه دار کرده است.

آیا پس از تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی می توان گفت که روند سازش توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به پایان رسیده است و این تشکیلات دیگر نمی تواند بر گزینه سازش در تعامل با صهیونیستها تکیه کند؟

بدون شک با تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر به رسمیت شناخته شدن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گزینه سازش ضربه سنگینی خورد. تصمیم ترامپ بر تمامی توهمات مبنی بر امکان حصول توافقی عادلانه با رژیم صهیونیستی، خط بطلان کشید. اشغالگران صهیونیست در طول دهها سالی که از اشغال سرزمین فلسطین می گذرد، هیچگاه زبان صلح را نفهمیدند. در طول تمامی این سالها دولت های پی در پی در ایالات متحده آمریکا شریک و متحد صهیونیست ها بوده اند و تمام قد از آن حمایت کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.