زلزله ۷.۳ دهم ریشتری ۲۱ آبان استان کرمانشاه علاوه بر واحدهای مسکونی، لطمات زیادی را هم به واحدهای آموزشی وارد کرد تا جایی که ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و گیلانغرب به صورت کلی تخریب و غیرقابل استفاده شده است.

تعداد کل مدارس در مناطق زلزله زده ۷۵۷ مدرسه با ۲ هزار و ۸۵۴ کلاس درس است.

طبق گفته مسئولان شهرستان سرپل ذهاب با تخریب ۲۹ مدرسه متشکل از ۱۵۸ کلاس درس بیشترین آسیب را در این بخش متحمل شده است. 

در ثلاث باباجانی نیز ۳۹ مدرسه با ۱۸۶ کلاس درس تخریب و غیرقابل استفاده شده است، ضمن اینکه پنج مدرسه در دالاهو و گهواره با ۲۹ کلاس، سه مدرسه در قصرشیرین با ۱۸ کلاس و ۲ مدرسه نیز در گیلانغرب با ۲۴ کلاس درس تخریب شده اند. 

آماده سازی ۱۰۶ کلاس درس پیش ساخته در کانکس 

مرزبان نظری مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۱۰۶ کلاس درس پیش ساخته در شهرستان های زلزله زده برای دانش آموزان برقرار شده است. 

وی ادامه داد: این کلاس ها در سرپل ذهاب (۷۱ کلاس)، ثلاث باباجانی و ازگله (۲۵ کلاس) و دالاهو (۱۰ کلاس) قرار دارند. 

نظری گفت: این کلاس ها در کانکس ها قرار دارند و هر کانکس براساس تعداد دانش آموزان به یک یا ۲ کلاس تقسیم شده اند و مشکلی نیز از این بابت وجود ندارد. 

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه در عین حال از امضای تفاهم نامه با خیران برای احداث ۵۵ مدرسه شهری و روستایی با ۲۳۷ کلاس درس در مناطق زلزله زده خبر داد. 

وی یادآوری کرد: در بحث بازسازی مدارس، کار ۲ مدرسه انجام شده و سه مدرسه نیز در حال انجام است که در هفته آینده پایان می پذیرد. 

نظری یادآوری کرد: پنج مدرسه دیگر نیز در هفته آینده عملیات بازسازی آن ها شروع خواهد شد. 

وی یادآوری کرد: ۲ پروژه خیری آموزشگاه ۶ کلاسه سرپل ذهاب و ۲ کلاسه روستایی بابا اسکندر عملیات خاک برداری آن ها آغاز شده و همچنین یک پروژه ۶ کلاسه در شهر سرپل ذهاب نیز قرارداد که عملیات اجرایی آن از هفته آینده در صورت مساعد بودن هوا آغاز می شود. 

اسکان زلزله زدگان در برخی مدارس 

حسین پارساپور مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز از آمادگی کامل مدارس مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: ما از چند روز پس از وقوع زلزله نیز آمادگی بازگشایی مدارس را داشتیم.

وی ادامه داد: مشکلی که هم اینک وجود دارد استقرار تعداد زیادی از خانواده های زلزله زده در حیاط مدارس است و همین موضوع امکان حضور مجدد دانش آموزان را سلب کرده است.

پارساپور افزود: حیاط مدارس سالم مناطق زلزله زده به دلیل وجود یکسری مسائل نظیر امنیت بیشتر و نزدیکی سرویس های بهداشتی به محل استقرار زلزله زدگان تبدیل شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بارها نیز با خانواده های زلزله زده برای نصب چادرهایشان در محیط بیرون مدرسه صحبت شده اما تمایلی از سوی آن ها برای انجام این کار وجود ندارد و ترجیح می دهند در حیاط مدارس باقی بمانند.

وی گفت: امیدوارم مسئولان تدبیری اندیشیده و با جانمایی محلی مناسب برای خانوارهایی که در داخل حیاط مدارس استقرار یافته اند زمینه ای فراهم کنند که امکان حضور دانش آموزان در محیط آموزشی فراهم شود.

پارساپور گفت: اداره کل آمورش و پرورش هیچ مشکلی برای ساماندهی دانش آموزان ندارد و به شرط فراهم شدن شرایط حتی مدارس را به صورت ۲ و سه شیفته برگزار خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه نیز در نشست روز چهارشنبه هفته جاری ستاد بحران استان در سرپل ذهاب اعلام کرد: ۱۳ مدرسه تعطیل شهری در مناطق زلزله زده وجود دارد. 

مجید یزدان پناه افزود: در ثلاث باباجانی ۲ مدرسه، در شیخ صله یک مدرسه به دلیل نداشتن کانکس و در ازگله هم یک مدرسه به دلیل استقرار هلال احمر تعطیل هستند.

وی اضافه کرد: در سرپل ذهاب ۱۱ مدرسه ما تعطیل است، در مدارس خانواده ها و مردم چادر زده اند و زمینه بازگشایی وجود ندارد.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه هم در این نشست از عدم بازگشایی برخی مدارس مناطق زلزله زده استان انتقاد کرد.

وی تاکید کرد: برخی فضاهای آموزشی که در اختیار ادارات قرار گرفته و یا در حیاط آن ها چادرهایی برپا شده باید بسرعت تخلیه شده و در روز شنبه آینده این مدارس نیز دایر شوند.

وی اظهار کرد: این ۸۹ مدرسه تخریبی باید زودتر تعیین تکلیف شود، ۵۱ مدرسه تعیین تکلیف شده اند و تعداد باقی مانده با توجه به اعلام آمادگی مجمع خیران، بانک های خصوصی، اتاق بازرگانی و ... توسط نوسازی مدارس باید بسرعت تعیین تکلیف شوند. 

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون ۵۶۹ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته ۷۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.