مقامهای آمریکایی روسیه را متهم کرده اند که قرارداد نابودی موشک های بالستیک میانبرد و کوتاه برد را نقض کرده و واشنگتن تدابیری را در این مورد اتخاذ می کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اگر واشنگتن اقداماتی انجام دهد که به معنای نقض قرارداد نابودی موشک های بالستیک میانبرد و کوتاه برد باشد، پاسخ مسکو فوری و متقابل خواهد بود.

ریابکوف روز جمعه در مصاحبه با روزنامه روسی کامرسانت گفت: بار دیگر بر پایبندی به قرارداد نابودی موشک های بالستیک میان برد و کوتاه برد تاکید داریم و مصمم به اجرای آن بدون هر گونه انحراف از مفاد این قرارداد هستیم. 

وی ادامه داد: اما اگر طرف آمریکایی اقداماتی انجام دهد که این قرارداد را نقض کند همان طور که رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده پاسخ مسکو فوری و متقابل خواهد بود.

وی همچنین گفت که در آینده نزدیک ممکن است کمیسیونی از طرف روسیه و آمریکا مسائل مربوط به اجرای این قرارداد را بررسی کنند. 

ولادیمیر پوتین به تازگی در پاسخ به سئوالی در خصوص عکس العمل احتمالی روسیه در صورت خروج ایالات متحده از قرارداد نابودی موشک های بالستیک میانبرد و برد کوتاه اعلام کرد که عکس العمل روسیه بی درنگ و متقابل خواهد بود.

رئیس جمهوری روسیه این سخنان هشدارآمیز را در نشست باشگاه سیاسی والدای در شهر بندری سوچی با حضور مقامها و کارشناسان کشورهای مختلف جهان بیان کرد.

قرارداد کاهش تسلیحات موشکی کوتاه و میان برد در سال ۱۹۸۷ بین شوروی سابق و آمریکا امضا شد و براساس آن موشک های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر و کوتاه برد از ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.

این قرارداد تا سال ۱۹۹۱ که اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید اجرا می شد و بازرسی ها در چارچوب آن هم تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.