این حمایت از کی روش در حالی صورت گرفت و بازتاب گسترده ای پیدا کرد که در داخل بسیاری این برنامه کی روش را درست قلمداد نکردند و خواستار تجدید نظر سرمربی تیم ملی شدند از همین رو در تماسی با محمد تقوی با این کارشناس و مربی فوتبال گفتگوی مفصل تری پیرامون حمایت های اخیر خود از برنامه سرمربی تیم ملی انجام دادیم.

فوتبال ما تفاوت آشکاری با فوتبال اروپا دارد

آقای کی روش در برنامه نود راه حلی اصولی برای آمادگی تیم ملی در جام جهانی روسیه را پیشنهاد کردند که از نظر علمی کاملا به اثبات رسیده است. سرمربی تیم ملی ایران معتقدند که بازیکنانی که در لیگ داخلی ایران بازی می کنند فاقد قدرت و توان لازم برای بازی پرفشار در طول نود دقیقه هستند. ایشان حتی مثالی زدند و اعتقاد دارند در حالیکه یوردی آلبا بیشتر از شصت بار طول زمین را طی می کند و به حمله اضافه می شود؛ اما وریا غفوری در دقیقه ٦٠ کاملا تمام شده است همین موضوع نشان از تفاوت آشکار فوتبال طراز اول اروپا و ایران است.

ریکاوری در ایران نادیده گرفته می شود

مهمترین دلیل ضعف بدنی بازیکنان ایرانی نه در تمرینات بلکه در ریکاوری پس از بازی های رسمی است. بازیکنان اروپایی پس از بازی و به نسبت شرایط سنی بین یک و نهایتا دو روز به ریکاوری نیاز دارند. تغذیه مناسب پس از بازی و خواب کافی که در اصطلاح به آن hygienic sleep گفته می شود  در آماده سازی بازیکنان نقش اساسی دارد. در فوتبال ایران و با تجربه ای که در این فوتبال داشتم بازیکنان پس از بازی به حال خود رها می شوند در حالی که بیست و چهار ساعت پس از بازی یکی از مهمترین زمان های بازیافت بدنی و ریکاوری لازم است و برای بازیکنان حرفه ای بسیار حیاتی و ضروری قلمداد می شود.

بازیکنان فوتبال همانند باتری نیاز به شارژ دارند

بازیکنان به مانند باتری نیازمند شارژ دوباره هستند؛ اما در فوتبال ایران تمرینات پرفشار و تا حدودی غیر اصولی نه تنها موجب ضعیف شدن توان بدنی بازیکنان بلکه زمینه مصدومیت آنان را دو چندان می کند. آقای کی روش با این برنامه ریزی چند هدف دارند، ابتدا بازیکنان ریکاوری را تحت نظر مدیریت تیم ملی انجام دهند تا با تغذیه مناسب و استراحت کافی از لحاظ بدنی تقویت از جنبه دیگر احتمال مصدومیت این بازیکنان نسبت به گذشته نیز به مراتب کمتر می شود.

تا حالا پرسیدید چرا بازیکنان ایران این قدر رباط پاره می کنند

یکی از دلایل مصدومیت های بی شمار در فوتبال ایران همین عدم ریکاوری مناسب است که موجب می شود تا بیشتر فوتبالیست های ایرانی دچار مصدومیت های پی در پی شوند، به عنوان نمونه پارگی رباط صلیبی در فوتبال ایران شاید بیشتر از هرجای دیگر دنیا است. آیا تا به حال کسی این فرصت را پیدا کرده که از خود یا مسئولان امر بپرسد چرا فوتبالیست های ایرانی تا این اندازه رباط پاره می کنند؟

بازیکنان ایرانی نیاز به کلاس های تئوری دارند

صرف نظر از ریکاوری مناسب در زمانی که بازیکنان در اختیار کادر فنی تیم ملی هستند مربیان با نشان دادن بازی تیم های ملی اسپانیا، پرتغال و مراکش می توانند تمامی بازیکنان شاخص آنان را برای بازیکنان تیم ملی آنالیز کرده تا ملی پوشانی که در داخل بازی می کنند آشنایی کامل از فوتبال اروپا پیدا کنند. کمتر بازیکنی در داخل ایران وجود دارد که بازی های اروپایی را از نگاهی فوتبالی تجزیه و تحلیل کند، پس با این شرایط موقعیت عالی برای آنان محسوب می شود تا با تمامی نکات فوتبال حرفه ای آشنا شوند. در این مدت برگزاری کلاس های تئوری فوتبال کمک فراوانی به بازیکنان می کند تا از لحاظ تاکتیکی نیز درک درستی از فوتبال اروپا پیدا کنند.

تاتنهامی ها سه روز تعطیل هستند سه روز سر تمرین

صرف نظر از امکانات سخت افزاری بدون تردید فوتبال ایران فاصله بسیاری از لحاظ فنی و اجرای تمرینات با اروپا دارد. در فوتبال نوین کیفیت تمرین به مراتب مهمتر از زمان آن است، به عنوان مثال مائوریسو پوچتینو سرمربی تاتنهام در طول هفته دو یا حتی در مواقعی سه روز به بازیکنانش استراحت می دهد؛ اما در سه روزی که تمرینات برقرار است شدت تمرین کاملا به مانند بازی های رسمی و بسیار پرفشار است.

برنامه کی روش می تواند آبروی ایران در جام جهانی را بخرد

آقای کی روش علاوه براین سعی دارند در این روزها بازیکنان داخلی را از لحاظ روانی آماده کنند. شناخت کامل از نقاط ضعف و قوت حریفان موضوعی حیاتی در جام جهانی پیش رو است و متاسفانه بازیکنان شاغل در لیگ ایران شناخت چندانی از فوتبال اروپا ندارند.باید قبول کرد با لیگ داخلی ایران و بازیکنانی که در این لیگ مشغول به بازی هستند، نمی توان به جنگ بازیکنان باشگاه های رئال مادرید، بارسلونا، یوونتوس و ... رفت. برای مقابله با این ستاره ها از همین الان باید خود را آماده کنیم و به نظرم برنامه ای که کارلوس کی روش از آن رونمایی کرد بهترین راهکار برای حفظ آبروی ایران به عنوان تیم نخست قاره آسیا در جام جهانی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.