«امیلی تورنبری»، وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس از اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

وی در اظهاراتی در پارلمان انگلیس، اقدام ترامپ را «ضربه‌ای مهلک» به امیدواری‌ها برای دستیابی به صلح ماندگار در خاورمیانه توصیف کرد.

«ثورنبری» در بخش دیگری از این سخنرانی تصریح کرد: «بی‌ملاحظی محض در این تصمیم، جای هیچ بحثی ندارد. دونالد ترامپ اینطور نیست که در یک سالن تئاتر مملو از جمعیت فریاد بزند "آتش!"؛ او تعمداً تئاتر را به آتش می‌کشد.»

وی در ادامه اظهارات خود درباره ترامپ گفت: «بعد هم در کمال وقاحت، در حالی که فرایند صلح را چند دهه به عقب برگردانده ادعا می‌کند که این کار را با هدف پیشبرد فرایند صلح انجام می‌دهد.»

ثورنبری پرسیده در سایه چنین اقداماتی دو سوال از دولت انگلیس قابل طرح است: اول اینکه، در شرایطی که دونالد ترامپ نقض میانجی‌گری آمریکا میان اسرائیل و فلسطین را از بین برده، دولت انگلیس قصد انجام چه اقدامی دارد و آیا برنامه‌ای برای همکاری با سایر متحدانش برای پر کردن خلأ موجود دارد یا خیر و دوم اینکه، دولت انگلیس چه زمانی اقرار خواهد کرد که راهبرد اشتباهی در قبال ترامپ اتحاذ کرده‌ است؟

او در ادامه با انتقاد از موضع‌گیری ملایم دولت انگلیس برابر ترامپ گفت: «آنها (دولت انگلیس) تا الان به ما گفته‌اند که بهترین روش برای به دست آوردن نفوذ و شکل دادن به سیاست‌های او این است که دستش را بفشاریم، بغلش کنیم و ناپرهیزی کرده و به او پیشنهاد سفر رسمی بدهیم.»

وی تصریح کرد: «اما در موضوع اورشلیم (قدس)، همانند بسیاری از موضوعات قبلی دیگر، آنها (مقام‌های دولتی) مثل افراد نابخرد رفتار کرده‌اند: ضعیف، ناآگاه و کاملاً بدون اثر. کی می‌خواهند بفهمند که با دولا و راست شدن جلوی یک آدم زورگو، فقط رفتارش را تشویق می‌کنند؟  کاری که کشور ما و دنیا به آن نیاز دارد، یک دولت انگلیس است که آماده است در برابر او قد علم کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.