رویترز گزارش داد، در پایان معاملات روز جمعه با کمک افزایش تقاضای نفت خام چین و تهدیدات اعتصاب در بزرگترین صادرکننده نفت آفریقا، قیمت نفت نزدیک به ۲ درصد جهش کرد.

اما همچنان قیمت‌ها با نگرانی از این که افزایش تولید نفت نفت آمریکا کاهش تولیدات اوپک را خنثی کند هفته خود را با ۱.۷ درصد افت به پایان رساندند.

در ساعت ۲۴:۰۰ جمعه به وقت تهران، نفت خام برنت با ۱.۲۰ دلار یا ۱.۹ درصد افزایش به بشکه‌ای ۶۳.۴۰ دلار رسید اما همچنان از لحاظ هفتگی ۰.۵ درصد افت داشت.

نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا (دابلیوتی‌آی)، در همین ساعت در قیمت ۵۷.۳۶ دلار برای هر بشکه معامله می‌شد که ۶۷ سنت یا ۱.۲ درصد از قیمت بسته شده روز قبل خود بالاتر بود اما هفته خود را با ۱.۷ درصد افت به پایان رساند.

واردات نفت خام چین به ۹.۰۱ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد که این دومین رکورد بالاییست که تا به حال وزارت کل کالاهای چین ثبت کرده است.

جان ماکالوسو، تحلیل‌گر شرکت مشاور تایچه کپیتال می‌گوید: ما آمار خوبی از چین دریافت کردیم. این مقدار زیاد واردات اضافی از سوی عربستان سعودی نبوده‌اند. ایران، روسیه و آمریکا، کشورهایی هستند که صادرات خود را به این کشور افزایش داده‌اند.

رشد تقاضا چین را در رده‌بندی برترین مصرف‌کنندگان نفت دنیا از آمریکا بالاتر برد و این کشور بزرگترین واردکننده نفت خام امسال جهان شد.

بانک سرمایه‌گذاری جفریز آمریکا پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت خام جهانی در سال ۲۰۱۸ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند که علت اصلی آن رشد ۱۰ درصدی تقاضای چین است.

تاماس وارگا، تحلیل‌گر شرکت نفتی پی‌وی‌ام، می‌گوید که تهدید به اعتصاب اتحادیه کارگران نفتی در ادامه این ماه، در نیجریه که بزرگترین صادرکننده نفت آفریقاست، هم قیمت‌ها را تقویت کرده است.

بیجارنه شیلدراپ، تحلیل‌گر ارشد کالاها در اس‌ای‌بی بانک، می‌گوید: حتی اگر چشم‌انداز رو به رشدی برای بازار وجود نداشته باشد، تمدید توافق کاهش تولید نفت به رهبری اوپک و روسیه باعث شده است که ریسک به وجود آمدن روند کاهشی برای قیمت‌ها از بین برود.

با این همه داده‌های این هفته نشان داد که تولید نفت آمریکا با ۲۵۰۰۰ بشکه افزایش روزانه، این هفته به ۹.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که این بالاترین سطح تولید از دهه ۱۹۷۰ تا کنون است و به میزان تولید روسیه و عربستان سعودی بسیار نزدیک شده است.

درحالی‌که قیمت‌های بالاتر نفت باعث شده است تا حفاران پس از وقفه در پاییز دوباره به سوی چاه‌ها بازگردند. شرکت‌های انرژی این هفته برای سومین هفته متوالی به تعداد چاه‌های تحت حفاری خود افزودند که این طولانی‌ترین توالی رشد تعداد چاه‌ها از تابستان تا کنون است.

طبق اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوگز وابسته به جنرال الکتریک، این هفته با افزایش ۲ حلقه چاه، تعداد چاه‌های فعال آمریکا به ۷۵۱ چاه رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.