خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این سه مظنون دستگیر شده، در میان ۱۰ "ماهیگیر" کره شمالی بودند که اواخر ماه گذشته در یک قایق کوچک چوبی در حالی که با شرایط بد آب و هوایی در حوالی جزیره "هوکایدو" در شمال ژاپن دست و پنجه نرم می‌کردند، دیده شدند.

به گفته سخنگوی پلیس جزیره هوکایدو، کاپیتان ۴۵ ساله این قایق به همراه دو تن از خدمه آن که همگی خود را شهروندان کره شمالی معرفی کرده‌اند، به اتهام سرقت یک ژنراتور برق دستگیر شده‌اند.

دستگیری این افراد پس از آن صورت گرفت که بنا بر گزارش‌ها، برخی از آنان به "خارج کردن" چند وسیله الکترونیکی از یکی از جزایر دورافتاده ژاپن که توقف کوتاهی در آن داشته و در آن پناه گرفته بودند، اقرار کردند.

به گفته رسانه‌های محلی، بلافاصله پس از خروج این افراد از جزیره، ماموران متوجه ناپدید شدن وسایلی همچون تلویزیون، یخچال، ماشین ظرفشویی، موتورسیکلت، اره برقی، صفحه‌های خورشیدی و پتو از ساختمان‌های این جزیره شدند.

بر اساس گزارش‌ها، هفت تن باقی مانده از کارکنان این قایق، از جمله یک تن از آنان که هم‌اکنون در بیمارستان بستری است، به اداره مهاجرت ژاپن فرستاده خواهند شد.

ده‌ها کشتی ماهیگیری کره شمالی هر سال در سواحل ژاپن لنگر می‌گیرند اما ماه گذشته، گارد ساحلی ژاپن ۲۸ پرونده را مربوط به جرایم این کشتی‌ها به ثبت رساند که این بالاترین میزان جرایم ثبت شده از زمان ثبت اولین پرونده درخصوص کشتی‌های کره شمالی در سال ۲۰۱۴ بوده است.

آمار ثبت شده از ماهیگیرانی که در قایق‌های کره شمالی زنده یافت شده‌اند، در سال جاری به ۴۲ تن می‌رسد. این درحالی است که سال گذشته هیچ فرد زنده‌ای در قایق‌های این کشور که در آب‌های ژاپن پیدا شدند، حضور نداشته است. اما ژاپن همچنان با مواردی از کشتی‌هایی با سرنشینان مرده که اصطلاحا به آن "کشتی ارواح" گفته می‌شود روبه‌رو است و در سال جاری ۱۸ جسد در این موارد کشف شده است.

کارشناسان بر این باورند که برخی ماهیگیران کره شمالی در راستای حکم‌های دولتی برای صیدهای بزرگ‌تر به مناطق دورتری سفر می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.