اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای محلی قدس گفت: اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نه فقط روند صلح میان فلسطین و اسرائیل را از بین می‌برد بلکه به ثبات منطقه‌ای و بین المللی نیز آسیب می‌زند.

وی تأکید کرد: اقدام ترامپ این واقعیت را که قدس اسلامی عربی است، تغییر نمی‌دهد. ما از مردم جهان عرب و اسلام و مسلمانان تمامی کشورها می‌خواهیم به تظاهرات برای لغو اقدام ترامپ ادامه دهند.

هنیه گفت: ما در تمامی سطوح اقداماتی را برای آزادی قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی به روستاها و شهرهایشان اتخاذ خواهیم کرد. ما با رهبران عربی و اسلامی و نهادهای بین المللی درباره قدس تماس برقرار کردیم و از شورای امنیت می‌خواهیم به مسئولیت خود در قبال مردم فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل عمل کند.

در همین راستا، احمد المجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) اعلام کرد که رهبری فلسطین به روند صلح براساس قطعنامه‌های مشروع بین المللی پایبند است و برای ایجاد نظارت بین المللی فراگیر بر این روند به جای نظارت جانبدارانه آمریکا تلاش می‌کند.

وی گفت: کمیته اجرایی ساف امروز(شنبه) نشستی را با ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره قدس برگزار خواهد کرد.

اراضی فلسطینی از چهارشنبه شب شاهد درگیری های شدید و اعتراضات گسترده نسبت به اقدام ترامپ است. در کشورهای مختلف جهان نیز تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به این اقدام برگزار شده است.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس شرقی را اشغال و در سال ۱۹۸۰ آن را به قدس غربی الحاق کرد و قدس را پایتخت ابدی خود می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.