این روزها نام "میخاییل ساکاشویلی" رییس جمهور سابق و تحت تعقیب گرجستان، نه در کشورش بلکه در کشوری دیگر بر سر زبان ها افتاده است.

ساکاشویلی ۴۹ ساله که از سال ۲۰۰۴ تا نوامبر ۲۰۱۳ در منصب ریاست جمهوری گرجستان قرار داشت، حالا در اوکراین تبدیل به یک سیاستمدار و چهره جنجالی شده است.

او در سال ۲۰۱۵  از سوی "پترو پروشنکو" به عنوان فرماندار ایالت "اودسا" منصوب شد اما از تابستان امسال و همزمان با اختلافات بین او و پروشنکو ، رییس جمهور اوکراین از او سلب تابعیت کرد.

دستگیری ساکاشویلی در اوکراین

دردسرآفرینی رییس جمهور سابق گرجستان برای اوکراین

ساکاشویلی پس از اینکه در کشورش گرجستان به اتهام فساد مالی تحت تعقیب قضایی قرار گرفت به اوکراین مهاجرت کرد.

شاید بسیاری ساکاشویلی را با صحنه های تاریخی پیروزی "انقلاب گل رُز" در گرجستان به یاد آوردند. او در آن زمان ها یکی از اصلی ترین رهبران جوان جنبش اعتراضی ضد "ادوارد شواردنادزه" بود که او را در واپسین روز حکمرانی تا پشت درهای پارلمان گرجستان در تفلیس تعقیب کرد و با رهبری دهها هزار گرجستانی خسته از رهبری آخرین وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی (شوارد نادزه)، رهبر روس‌گرا را به تبعیدی همیشگی  به روسیه وادار کرد و این گونه در سن جوانی ( 35 سالگی) ردای ریاست جمهوری را بر تن کرد.

ساکاشویلی نماد سیاستمداران نسل جدید و غربگرای گرجستان بود که از بسیاری جنبه ها با نسل سیاستمداران غربگرا و جوان در اوکراین مشابهت داشت، سیاستمدارانی چون "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر سابق اوکراین که در نهایت سرنوشت آنها به پشت میله های زندان ختم شد؛ همان طور که ساکاشویلی نیز در صورت باقی ماندن در کشورش به اتهامات مشابه ممکن بود به پشت میله‌های زندان برود اما او از این سرنوشت گریخت و با عزیمت به کشور همسایه اوکراین بار دیگر تلاش کرد تجربه ای جدید از سیاست‌ورزی را در یک کشور همسایه و نزدیک تجربه کند و  البته در دو سه سال نخست در این تجربه موفق هم بود و به منصبی عالی در این کشور (فرمانداری ایالت اودسا) هم رسید.  

ساکاشویلی پس از ورود به به اوکراین در جریان اعتراضات غربگرایان مخالف حکومت "ویکتور یانوکویچ" در فوریه 2014 ، یکی از فعالان پشت صحنه بود. اعتراضات ماه های پایانی 2013 و هفته های آغازین 2014 در اوکراین که در نهایت به خلع یانوکویچ از قدرت در فوریه 2014 و فرار او به روسیه منجر شد، بسیار شبیه به اعتراضات انقلاب گل رز در یک دهه پیش در گرجستان بود که نتیجه آن هم به فرار رییس جمهور روسگرا به روسیه منجر شده بود. یانوکویچ هم به سرنوشت شواردنادزه دچار شد و مجبور به ترک کشورش و فرار به روسیه شد.

از سال 2015 و همزمان با به قدرت رسیدن "پترو پروشنکو" رییس جمهور کنونی اوکراین که از سرمایه داران طرفدار غرب و اتحادیه اروپاست، رییس جمهور اوکراین ساکاشویلی را به فرمانداری ایالت اودسا اوکراین منصوب کرد و در ظاهر همه چیز به خوبی و خوشی برای رییس جمهور سابق کرجستان در جریان بود تا اینکه دوباره اتهامات فساد مالی درباره او در اوکراین مطرح شد.

دولت اوکراین ساکاشویلی را به دریافت صدها هزار دلار رشوه از عوامل ویکتور یانوکویچ فراری در روسیه، متهم کرده است.

ساکاشویلی این اتهامات را رد کرده است، اما دادستانی اوکراین اعلام کرده اسناد و مدارکی قوی مبنی بر دریافت کمک های مالی ساکاشویلی از یک گروه حامی یانوکویچ در دست دارد.

عوامل دادستانی اوکراین روز سه شنبه در کی یف (پایتخت) اقدام به دستگیری ساکاشویلی و انتقال او به خودروی ون پلیس را کردند، اما هواداران ساکاشویلی با محاصره خودرو ون، او را از داخل آن بیرون آورده و آزاد کردند.

در نهایت دادستانی اوکراین دیروز اعلام کرد بار دیگر موفق به دستگیری ساکاشویلی شده است. احتمال استرداد ساکاشویلی به کشورش (گرجستان) وجود دارد و در این صورت احتمال دستگیری و محاکمه این سیاستمدار گرجستانی و رییس جمهور سابق به خاطر اتهامات مالی وجود دارد. این گمانه به ویژه با توجه به سلب تابعیت اوکراینی ساکاشویلی از سوی رییس جمهور اوکراین، قوی به نظر می رسد.

 

در صورت عدم استرداد نیز او در اوکراین هم با پرونده فساد مالی مواجه است و ممکن است به همین اتهام از سوی دادگاه اوکراین به 5 سال زندان محکوم شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.