دونالد ترامپ  در اظهاراتی عجیب افغانستان را با ایالت شیکاگو در آمریکا مقایسه کرد.

ترامپ شب گذشته طی یک سخنرانی گفت: شیکاگو «سیاستمداران دموکرات ضعیف و ناکارآمدی» دارد که قوانین محدودیت سلاح را اعمال نمی‌کنند و منجر به افزایش نرخ جرم در این ایالت شده‌اند.

وی افزود: کسانی هستند که می‌گویند افغانستان از شیکاگو امن‌تر است.

گفتنی است که گزارش اداره پلیس شیکاگو نشان می‌دهد که این ایالت در سال 2016 خونین‌ترین سال در دو دهه اخیر خود را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، در سال 2016 میلادی 762 مورد قتل، 3 هزار و 550 تیراندازی و بیش از 4 هزار و 300 نفر نیز قربانی تیراندازی در این ایالت به ثبت رسید.

آمریکا که خود مدعی تامین امنیت در جهان و مبارزه با تروریسم است، نه تنها قادر به تامین امنیت در کشور خود نیست، بلکه آمار نیز نشان می‌دهد هر کشوری که واشنگتن در آن مداخله نظامی کرده، سبب گسترش ناامنی، خشونت و تروریسم در آن کشورها شده است.

چندی پیش اندیشکده «کاتو» در گزارشی اعلام کرد که پس از مداخله نظامی آمریکا در کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، لیبی، یمن و سومالی فعالیت گروه‌های تروریستی و نیز تلفات حملات این گروه‌ها افزایش یافته است.

از سوی دیگر نیز استراتژی (جنگی) ترامپ در قبال افغانستان، بر افزایش حملات هوایی و اعطای اختیارات بیشتر به نظامیان آمریکایی در این کشور متمرکز است و سبب شعله‌ور تر شدن آتش جنگ و افزایش تلفات غیرنظامیان افغان شده است.

چندی پیش نیز «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرد که قصد بررسی جنایت‌های جنگی آمریکا در افغانستان را دارد اما واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با دخالت دادگاه جهانی در بررسی جنایات جنگی در افغانستان مخالف است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.