حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شد.

او در بخشی از صحبت‌هایش در تشریح کلیات بودجه ۹۷ به موضوعاتی همچون ایجاد اشتغال، مسکن اشاره کرد و با نگاهی نقادانه گریزی به مسکن مهر نیز زد.

روحانی اظهار کرد: اگر لایحه پیشنهادی دولت به همین صورت که پیشنهاد دادیم به تصویب نمایندگان برسد من به ملت اعلام میکنم که سال آینده شاهد یک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. اینکه میگویم بودجه را تا ۱۲ بهمن به ما برگردانید، برای این است که امسال برای تدوین آیین نامه های بودجه نیاز به وقت بیشتری داریم.

*صنعت مسکن میتواند پیشتاز در اشتغال باشد. در سال های گذشته در این بخش رشد ما منفی بوده است و از زمستان گذشته این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت رفتیم. در سه ماه اول سال ۹۶ رشد مسکن با مثبت هفت بوده است. این نشان می دهد که ما در بخش مسکن برای حرکت میدان داریم. اما باید چند سئوال را پاسخ داد.۱- ما چگونه باید مسکن مردم را تامین کنیم؟۲- چگونه مسکن را بازسازی کنیم؟۳- چگونه امنیت جانی در مسکن ها تامین کنیم؟۴- چگونه نشاط لازم  در مسکن را به جامعه برگردانیم؟

*همه این ها با بازسازی بافت فرسوده انجام می شود. اگر رفتیم بیرون شهر و برجی را بالا بردیم این اول مشکل است.‌جاده،آب و گاز این برج کجاست؟ هیچ چیزی نیست. این اول گرفتاری میشود. خطای ما این بود که در دولت های گذشته رفتند تا بیابان ها را تبدیل به مسکن کنند. مسکن در وسط شهر جای دارد. در وسط شهر ساختمان هایی برای ۶۰ یا هفتاد سال پیش با یک زلزله ویران می شود. در قلب تهران و شهرهای بزرگ این مسکن ها هستند. یک محله را برعهده بگیریم و مسکن مناسب بسازیم.این نیاز به بودجه ندارد. نمیخواهد که ما برویم در صندوق و پایه پولی مان دست ببریم. مسکن مهر مشکلش این نیست که پایه اش سفت است یا شل است؟ مسکن مهر از چه پولی درست شد؟ این را جواب بدهید. استقراض از بانک مرکزی یعنی اشتباه. مسکن مهر از جیب فقرا درست شد چون پایه پولی بالا رفت. همه راه اشتباه در فهم مسکن انتخاب کردند.مسکن مهر ریشه اش غلط و نادرست بود. حالا من کاری به مسکن مهر ندارم.

*بحث من این است که ما باید مسکن مردم را به طور صحیح درست کنیم. ما نیاز به پول بانک مرکزی نداریم. شما سرمایه دار را می آوردید و زمین در اختیارش قرار می دهید. این سرمایه دار مسکن نوساز به صاحبان خانه میدهد،‌در برابرش مسکنی که می ماند به عنوان سودش برداشت میکند. من جلسات متعددی در مورد بافت فرسوده گذاشته ام. افرادی را در این جلسات دعوت کردم که گفتند ما نیاز به هیچ چیزی نداریم فقط میخواهیم وقتی خانه را میسازیم مشتری داشته باشد. پس ما به تسهیلات برای خانه اولی ها،‌ صاحبان خانه های فرسوده نیاز داریم.

*سالانه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با تسهیلات جدید واحد مسکونی جز برنامه ها است. دولت خانه نمی سازد. دولت ناظر است و مردم و شرکت ها خانه میسازند.

*در این بودجه توجه ویژه به صادرات غیرنفتی شده است و خواهش میکنم توجه کنید چون بودجه ما جدید است . این بودجه ایجاد تحول جدید خواهد کرد. در این زمینه باید اول فضای منطقه را فراهم می کردیم. شما به چه کشورهایی میخواهید صادر کنید؟ چگونه جذب سرمایه کنید؟ همه این ها به تعامل گسترده با جهان نیاز داشت. ما به حول و قوه الهی در یک کار عظیم و بزرگ در سال های اخیر در منطقه امنیت و ثبات را به منطقه بازگرداندیم. دست رزمندگان اسلام و مقاومت را می بوسیم. آنها ،استکبار جهانی و صهیونیست را مایوس کردند. عراق،سوریه و لبنان را امن کردند و انشاءاله در آینده یمن هم امن خواهد شد. من نمیخواهم بگویم همه مشکلات امنیتی حل شده است اما پایه های تروریست فرو ریخته است. امروز باید از نظر سیاسی،‌اقتصادی، فرهنگی و ... در منطقه فعال شویم. پس ما نیاز به یک تحرک برای صادرات داریم. این اشتغال ما از طریق صادرات غیرنفتی انجام میشود.

*اگر کشوری در منطقه ما است که متاسفانه زیاد حرف میزند و حرف هایش بی منطق است ما با آن کشور هم مشکل نداریم.عربستان به عنوان کشور همسایه ما بمباران یمن را از فردا قطع کند.اینکه سر تواضع در برابر اسرائیل فرو آورده از این حالت رکوع خارج شود ما از فردا مشکلی با عربستان نداریم. عربستان بمباران یمن را قطع کند و التماس برای رابطه با اسرائیل را قطع کند. همین. ما دو قطع از عربستان میخواهیم و گرنه با عربستان مشکل نداریم. آنها باید آغازگر این کار باشند. بیایند و آغاز کنند. ما پیمان شکن نیستیم ما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم. ما پیمان به سختی میبندیم اما اگر امضا کردیم پای امضایمان می ایستیم و ما به عهدمان عمل میکنیم.به اروپا،‌آمریکا و دیگر کشورها میگوییم تا آنها پای عهد هستند ما پای عهدمان خواهیم ماند. ما آغاز گر نقض برجام نه هستیم،‌نه خواهیم بود. اگر هم آنها بخواهند نقض کنند غصه ای نداریم چون پیش بینی کافی داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.