به گزارش خبرگزاری رویترز، پایگاه مطالعه زمین شناسی آمریکا و لازینا زربو، مدیر اجرایی سازمان معاهده ممنوعیت جمعی آزمایش اتمی مستقر در وین گفتند: این پس‌لرزه‌های ۲.۹ و ۲.۴ ریشتری به ترتیب در ساعات ۶:۱۳ و ۶:۴۰ صبح به وقت گرینویچ شناسایی شدند.

زربو در توئیتی گفت: تحلیلگران تایید کردند که این فعالیت در اصل تکتونیکی (زمین ساخت) بوده‌ است.

این مقام پایگاه مطالعه زمین شناسایی آمریکا گفت: این زمین‌لرزه‌ها در نزدیکی سایت آزمایش اتمی "پونگی ری" رخ داده؛ جایی که کره شمالی در تاریخ سوم سپتامبر سال جاری میلادی ششمین و بزرگترین آزمایش اتمی زیرزمینی خود را انجام داد.

وی افزود: آنها احتمالا پس‌لرزه‌های ششمین آزمایش اتمی کره شمالی بودند. وقتی شما یک آزمایش اتمی بزرگ انجام می‌دهید این اقدام پوسته زمین در اطراف این منطقه را تکان می‌دهد و مدتی طول می‌کشد تا این لرزش‌ها به طور کامل فروکش کنند. ما از زمان وقوع ششمین آزمایش اتمی کره شمالی چندین پس‌لرزه را ثبت کرده‌ایم.

پیونگ یانگ اعلام کرده که آزمایش ماه سپتامبرش آزمایش یک بمب هیدروژنی بوده و کارشناسان برآورد کردند که این بمب هیدروژنی ۱۰ برابر قدرتمندتر از بمب اتمی آمریکایی است که در سال ۱۹۴۵ هیروشیما را هدف گرفت.

زمین‌لرزه‌های صورت گرفته از زمان انجام این آزمایش اتمی سبب شده که کارشناسان و ناظران گمان کنند، این آزمایش به موقعیت کوهستانی سایت پونگی ری در شمال غرب کره شمالی جایی که تمامی آزمایشات اتمی این کشور در آنجا انجام گرفته، لطمه زده باشد.

آژانس جاسوسی کره‌ جنوبی در ماه اکتبر به قانونگذاران کشورش اعلام کرده بود که کره شمالی احتمالا در حال آماده‌سازی دو تونل دیگر در این سایت است.

بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه سپتامبر هشدار داد که اگر کره شمالی، آمریکا را تهدید کند آن را به طور کامل نابود خواهد کرد، پیونگ یانگ اشاره کرد که آزمایش اتمی بعدی‌اش احتمالا روی زمین انجام خواهد گرفت.

یکی دیگر از موانع احتمالی در استفاده کره شمالی از سایت "پونگی ری" جهت انجام آزمایش نزدیکی این سایت به آتش‌فشان فعال کوه پاکتو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.