بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس که روز گذشته (شنبه) در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به منظور انجام سفری دو روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد، در ادامه رایزنی‌ها با مقامات جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (یکشنبه) با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان مهرماه سالجاری (۱۳۹۶) به دعوت بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس و در ادامه سفرش به ایتالیا به لندن سفر کرده بود.

جانسون روز گذشته نیز پس از ورود به تهران با حضور در محل وزارت خارجه ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و در ضیافت ناهار وزیر خارجه کشورمان حضور یافت.

وزیر خارجه انگلستان بعدازظهر (شنبه) هم با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و پس از آن با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ملاقات کرد.

لازم به ذکر است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بهمن ۱۳۹۴ در سفری به لندن به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی کمک به مردم سوریه، با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این با اعلام این سفر عنوان کرد که در این سفر آخرین وضعیت روابط دوجانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری و بانکی، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.‌

این اولین سفر جانسون به ایران است. پیش از او فیلیپ هاموند در شهریور ۱۳۹۴ به منظور بازگشایی سفارت انگلستان در تهران به ایران سفر کرد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز در گفت‌وگویی با خبرنگاران در آستانه این سفر بیان کرد: سال‌های طولانی و حتی دهه‌ها است که سفری از سوی مقامات رسمی انگلیس به خصوص وزیر امور خارجه که بخواهد در آن سفر به مباحث دوجانبه پرداخته شود انجام نشده است. حتی سفرهایی که آقای جک استراو در دهه ۸۰ به ایران انجام دادند در چارچوب مذاکرات هسته ای ایران با سه کشور اروپایی بود.

بعیدی نژاد ادامه داد: تمرکز بازدید آقای هاموند هم که دو سال پیش به ایران سفر کردند برای بازگشایی سفارت پس از تعطیلی آن صورت گرفت .بنابراین سفر وزیر امور خارجه انگلیس که پس از سال‌ها و با هدف پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه ای و چند جانبه صورت می‌گیرد سفر خاصی است که طی آن همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و مباحث بین المللی و برجام مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.

وی ادامه داد: دستورکار این سفر یک دستورکار جامعی به شمار می‌رود و تمام جنبه‌های روابط دو کشور را شامل می‌شود.

سفیر ایران اجرای موثر برجام،‌ گفت‌وگوها درباره اختلافات منطقه‌ای را از جمله محورهای این سفر برشمرد و افزود: وزیر خارجه انگلیس درباره روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه‌ای با مقامات کشورمان گفت وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

بعیدی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: برجام یکی از محورهای اصلی همکاری‌های دو طرف است و ما در مقطع بعد از اجرای برجام شاهد بودیم که دولت انگلیس در بالاترین سطح بطور مرتب برای تضمین حفظ اعتبار و اجرای برجام تماس‌های سطح بالایی را با مقامات اروپایی و آمریکا داشته است و آنها به طور مشترک با کشورهای اروپایی خواهان این بودند که باید اعتبار برجام حفظ شود و نبایستی به هیچ وجه اجرای برجام مورد خدشه قرار گیرد.

به گزارش فارس، سفیر ایران خاطرنشان کرد: این مسئله در موضع گیری دولت انگلیس نقطه مثبتی بوده است. در واقع حفظ برجام یک اهمیت راهبردی برای ایران و انگلیس دارد و از این جهت همکاری های دو طرف برای اجرای برجام تا الان در سطح موفقیت آمیزی پیش رفته است. اما ما در خصوص اجرای برجام در خود انگلیس انتقادهایی را داریم و انتظار ما این بوده که بایستی پس از برجام گشایش‌های اقتصادی و بانکی بین دو طرف توسعه بسیار بیشتری از آنچه که امروز شاهدش هستیم صورت گرفته باشد.

وی بیان کرد: ما انتظار داریم که با ابتکار عمل دولت انگلیس، بانک ها موانع و محدودیت های ارتباطات بانکی و کارگزاری دو کشور را برطرف کنند. 

سفیر ایران در لندن همچنین عنوان کرد: ما طبیعتا درباره مسائل منطقه اختلافات نظرهایی با انگلیس داشته و داریم و در این سفر این اختلاف نظرها مورد بحث و گفت وگو قرار می‌گیرند. با توجه به گرایش های مثبتی که در یک سال اخیر از دولت انگلیس شاهد بودیم می توانیم به تفاهم بهتری در خصوص برخی زمینه ها برسیم که بیشتر منجر به صلح و ثبات منطقه شود.

سفیر کشورمان درباره روابط اقتصادی بین دو کشور گفت: در حوزه روابط بانکی در حوزه ی اجرای برجام انتقادها و ایرادهایی نسبت به برخی کاستی و محدودیت در حوزه اقتصادی و بانکی داریم که به طور تفصیلی با آقای جانسون بررسی می شود.

وی افزود:در کنار آن در خصوص شناسایی حوزه هایی که امکان ارتقاء همکاریهای مشترک در زمینه های اقتصادی وجود دارد نیز بین دو طرف گفتگو و تبادل نظر خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.