روحانی ساعت ۸:۳۰ دقیقه برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور وارد صحن مجلس شورای اسلامی شد.

**علی مطهری نایب رییس دوم مجلس در هنگام ورود رییس جمهوری، دکتر روحانی را همراهی می کرد. همچنین سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری، محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و عباسعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری در هنگام ورود همراهی رییس جمهوری بودند.

** حضور خبرنگاران و تصویربرداران و خبرنگاران رسانه های داخلی در جلسه علنی امروز مجلس مانند تمام جلساتی که رییس جمهوری در مجلس حضور می یابد، چشمگیر بود.

**رییس جمهوری در بدو ورود به مجلس با استقبال پرشور نمایندگان مواجه شد و از ابتدای حضورش در مجلس نمایندگان به کنار صندلی وی مراجعه و با دکتر روحانی گفت وگو می کردند.

**هنگامی که رییس جمهوری وارد مجلس شد، علی لاریجانی رییس مجلس مشغول نطق پیش از دستور خود بود و سخنانی در محکومیت اقدامات ترامپ برای انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس اشغالی بیان می کرد. 

**پس از سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس نمایندگان فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

** لاریجانی در هنگام ورود رییس جمهوری به وی و هیات همراه خیر مقدم گفت.

**دکتر روحانی رییس جمهوری پس از حضور در مجلس به مدت یک ساعت از ویژگی های لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور سخن گفت.

**رییس جمهوری بودجه سالانه کشور را برشی از برنامه چهارساله دولت عنوان کرد و گفت: چارچوب اصلی تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور متبلور شده است.

**دکتر روحانی هنگام ارائه گزارشی در مورد مسکن گفت: اگر در بیابانی برجی را بالا بردیم، باید به فکر مدرسه، مسجد، کلانتری و ... آن هم می‌بودیم. مسکن جا دارد و احداث مسکن مهر با وجود بافت فرسوده شهری اشتباه بود؛ مشکل مسکن مهر این نیست که پایه‌اش شل است یا سفت؛ می‌خواهد شل باشد می‌خواهد سفت باشد، بلکه مشکل مسکن مهر این بود که با استقراض از بانک مرکزی و از جیب فقرا ساخته شد و موجب شد پایه پولی بالا رود. 

**در این زمان برخی از نمایندگان با صدای بلند از رییس جمهوری خواستند که نسبت به تکمیل مسکن مهر اقدام کند و درخواست گفته خود را با بیان دو دو مطرح کردند.

**پس از سخنرانی یکساعته رییس جمهوری، علی لاریجانی از حضور وی در مجلس تشکر کرد و رییس جمهوری با بدرقه نمایندگان مجلس را ترک کرد.

**بر اساس ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور پس از ارائه به مجلس، چاپ و بین نمایندگان مجلس توزیع می شود. پس از آن نمایندگان تا ۱۰ روز فرصت دارند که پیشنهادات خود را در مورد لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور به کمیسیون های تخصصی مربوطه ارائه کنند.

**کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. 

مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رییسه قابل تمدید است.

نهایتا نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‌تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‌‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌ شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.