در ادامه روند افزایشی محکومیت‌های جهانی به تصمیم ترامپ برضد ملت بی دفاع فلسطین، همچنان این روند با حضور ده‌ها هزار نفری مردم سراسر کشور‌های جهان در خیابان‌ها و تقبیح تصمصم ترامپ و در حمایت از فلسطینیان تداوم دارد.

- گوترش: تصمیم ترامپ رسیدن به توافق صلح را با اخلال مواجه می‌کند

به گزارش تایمز اسرائیل آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفت: تصمیم دونالد ترامپ در زمینه شناسایی قدس (اشغالی) به عنوان پایتخت اسرائیل، ممکن است ایفای نقش آمریکا را در زمینه رسیدن به توافق صلح فلسطینی-اسرائیلی با اخلال مواجه کند.

- اردن و تاجیکستان تصمیم رئیس جمهور آمریکا را نقض قانون بین المللی دانستند

پادشاه اردن و رئیس جمهور تاجیکستان روز یکشنبه دیدار و اعلام کردند تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس نقض قانون بین المللی است.

دربار اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد عبدالله دوم و امام رحمان در این دیدار مشترک تاکید کردند: «تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس نقض قوانین، مصوبات و قطعنامه‌های بین المللی است.»

در این بیانیه آمده است دو طرف در این دیدار اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین و سوریه را بررسی و در پایان چندین توافقنامه تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی امضا کردند.

عبدالله دوم و رحمان تاکید کردند موضوع قدس با گفتگو حل می‌شود و باید در چارچوب یک راهکار فراگیر که به تنش بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها پایان می‌دهد حل و فصل شود.

پادشاه اردن و رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کردند تصمیم ترامپ درباره قدس احساسات مسلمانان و مسیحیان را در سرتاسر جهان جریحه دار کرد و پیامد‌های خطرناکی بر امنیت و ثبات منطقه و تلاش‌ها برای برقراری صلح خواهد داشت.

-  اگر ترامپ شجاعت داشت کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناخت

هزاران نفر در رباط پایتخت مغرب در محکومیت تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

مصطفی بوسمینه استاد علوم نانوفناوری گفت: این کار رئیس جمهور آمریکا توهین به ملت فلسطین و جهان عرب و جهان اسلام است. اگر آقای ترامپ شجاعت داشت، اعلام می‌کرد، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و تشکیل آن را اعلام می‌کرد.

محمد عجار وزیر دادگستری مغرب هم که در جمع راهپیمایان حضور داشت گفت: این تظاهرات پیامی از مردم مغرب است که بر موضع تاریخی مغرب، به عنوان یک پادشاهی، یک حکومت و یک ملت تاکید کنند که دفاع از حقوق ملت فلسطین است که در راس آن‌ها تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف است. ما تصمیم آمریکا را محکوم می‌کنیم که نادیده گرفتن قوانین و تصمیمات بین المللی است و همه تلاش‌های صلح را به خطر می‌اندازد.

ندا امانی فعال حقوق بشر نیز در این باره گفت: ما از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا بسیار متعجب شدیم زیرا ما منتظر تشکیل دو کشور بودیم، یعنی کشور‌های فلسطین و اسرائیل، اما شرایط آن طور که انتظار داشتیم پیش نرفت.

- تظاهرات ضد آمریکایی در کراچی پاکستان

روز یکشنبه تظاهر کنندگان در پاکستان بار دیگر به خیابان‌ها ریختند تا تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر به رسمیت شناختن شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کنند.

این تظاهر کنندگان در شهر بندری جنوبی کراچی گرد هم آمده بودند. این تظاهرات از سوی گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلفی سامان دهی شده بود. معترضان به تصمیم دونالد ترامپ در قبال قدس، پس از راهپیمایی در برابر کنسولگری آمریکا جمع شدند و پرچم این کشور و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. پلیس ضد شورش برای متفرق کردن این افراد در محل حاضر شد و راه‌های منتهی به کنسولگری را با قرار دادن نرده و حفاظ مسدود کرد.

- وکلای مصری شعار مرگ بر آمریکا سر دادند

ده‌ها نفر از وکلا با تجمع در برابر دفتر کانون وکلای قاهره پایتخت مصر علیه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات و این اقدام او را به شدت محکوم کردند. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند «قدس شهری عربی است» و «مرگ بر آمریکا، مرگ بر سیا».

طارق العوادی از سخنرانان این تجمع گفت: امروز خواست اصلی ما این است که می‌خواهیم دولت مصر و به طور کل دولت‌های عرب موضعی شدیدتر اتخاذ کنند، مثلا سفارت اسرائیل را تعطیل و سفیر رژیم صهیونیستی را دستکم برای مدتی اخراج کنند تا نشان دهند، همبستگی جدی با مردم فلسطین دارند.

- قدس، مسئله رژیم صهیونیستی و ۱.۵ میلیارد مسلمان

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شهر قدس شاهد اعتراض‌هایی گسترده در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و همچنین تصمیم وی درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بوده است.

تریستان دانینگ تحلیلگر مسائل سیاسی به اسپوتنیک گفت: اظهارات ترامپ گویای تصمیم مشاوران او است. من فکر نمی‌کنم کسی در وزارت امور خارجه آمریکا یا وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) چنین تصمیمی را ایده‌ای خوب بداند.

وی در ادامه افزود: اعتراض‌ها و ناآرامی‌هایی که رخ داد کاملا قابل پیش بینی و غیر قابل اجتناب بود. بنا بر گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ، اعتراض‌ها در سرزمین اشغالی فلسطین تعدادی کشته نیز داشته است. بحران بوجود آمده حتی ممکن است تشدید شود. در حال حاضر پیش بینی اینکه چنین بحرانی چگونه پیش خواهد رفت، کاری دشوار است.

دانینگ تصریح کرد: وقتی ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، دولت اسرائیل اقداماتی را برای اخراج فلسطینیانی که در مناطقی در عمق کرانه باختری رود اردن زندگی می‌کنند، انجام خواهد داد. آن‌ها اعلام خواهند کرد قدس شامل همه شهرک‌های اطراف آن است. او (ترامپ) حتی نمی‌داند چه چیزی را به رسمیت شناخته است و مشکل اصلی همین است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: این مسئله، مشکلی بین اسرائیل و فلسطین نیست بلکه مسئله‌ای بین اسرائیل با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مسلمان در جهان است زیرا قدس یکی از سه مکان مقدس مسلمانان به همراه مکه (مکرمه) و مدینه (منوره) است.

وی افزود: به نظر می‌رسد ترامپ واقعا نمی‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. او توصیه افرادی را که چندین دهه است در این مسئله دخیل بوده اند، نادیده می‌گیرد و این بسیار خطرناک است.

دانینگ گفت: این تصمیم ترامپ در مورد قدس همچنین می‌تواند نوعی تلاش برای منحرف کردن توجه‌ها از تحقیقات در داخل آمریکا درباره مداخله ادعا شده روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا باشد.

وی تصریح کرد: آمریکا برای منحرف کردن توجه‌ها از مشکلات داخلی این کشور معمولا بحرانی بین المللی به راه می‌اندازد. نمونه‌ای مشابه نیز سال گذشته انجام شد یعنی زمانی که آمریکا موشک‌هایی را به طرف سوریه شلیک کرد تا توجه‌ها از تنش‌های داخلی در آمریکا منحرف شود.

وزارت بهداشت فلسطین روز شنبه اعلام کرد در اعتراض‌های فلسطینیان به تصمیم جنجالی ترامپ، بیش از هزار نفر زخمی شده اند.

یک مقام در نوار غزه که نام وی فاش نشد گفت: در این اعتراض‌ها دو فلسطینی نیز کشته شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.