"اشپیگل" گزارش داد، سال هاست که اروپاییان به دنبال یک سیاست دفاعی مشترک هستند. حالا ۲۵ وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل موافقت خود برای توافق در این راستا را رسما اعلام کردند.

 به این ترتیب اتحادیه اروپا در مسائل امنیتی همکاری های خود را تنگاتنگ تر می کند. علاوه بر آلمان 24 کشور عضو اتحادیه اروپا در این راستا با هم مشارکت می کنند. همکاری های نظامی دائمی باید در میان مدت به ایجاد یک اتحادیه دفاعی اروپایی واقعی منجر شود. حالا وزرای خارجه اتحادیه اروپا رسما در این باره در بروکسل تصمیم گیری کرده اند.

اساس تقویت همکاری هادر زمینه دفاعی ماه گذشته در دیدار مشترک وزرای دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا بنا نهاده شد.

کشورهای دانمارک، انگلیس و مالت تنها کشورهایی هستند که در این راستا با اتحادیه اروپا مشارکت نخواهند کرد. دانمارک به لحاظ سنتی در سیاست دفاعی و امنیتی اروپایی مشارکت نمی کند. انگلیس هم می خواهد در سال 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود. کشور مالت هم آشکارا نمی خواهد معیارهای مشارکت در این طرح اتحادیه اروپا از جمله افزایش منظم هزینه های دفاعی خود را برآورده کند.

روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و مسئله برگزیت از مهم ترین محرک ها برای تولد همکاری های دفاعی گسترده در اتحادیه اروپا است. ترامپ بعد از روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا مرتبا تعهدات خود در قبال امنیت اروپا را زیر سوال قرار داده و این مسئله اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا در این زمینه مستقل تر عمل کند. از طرف دیگر با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یکی از موانع اصلی تشکیل اتحادیه دفاعی و تقویت همکاری های نظامی در این اتحادیه عملا برطرف می شود چرا که لندن از مخالفان سرسخت چنین طرحی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.