این انفجار که به گفته رئیس پلیس نیویورک توسط یک شهروند بنگلادشی به نام اکاید یولاه ۲۷ ساله صورت گرفت، نخستین اقدام تروریستی انتحاری در نیویورک به شمار می رود.

به دنبال این انفجار، تمام مسیرهای منتهی به این خیابان بسته شد. خیابان ۴۲ در منهتن اصلی ترین خیابان این شهر محسوب می شود که شرق و غرب آن را به هم متصل می کند و میدان تایمز در تقاطع این خیابان با بلوار هشتم قرار گرفته است.

گراندسنترال یا ایستگاه مرکزی متروی نیویورک هم در همین خیابان واقع شده و روزانه میلیون ها مسافر را جابجا می کند و به تبع در ابتدای صبح نخستین روز کاری، مسافران زیادی پس از رسیدن به این ایستگاه می بایست با مترو یا اتوبوس ادامه مسیر دهند، اما حادثه صبح دوشنبه، آنها را مجبور به پیاده روی طولانی مدت در هوای سرد آخر پاییز کرد.

فقط ماشین های پلیس آژیر کشان می توانستند در این مسیر تردد کند و البته برای مردم شهر هم فرصتی برای تهیه عکس و فیلم با موبایل ها فراهم شده بود.

ایستگاه مترو در این محدوده بسته شده بود و مسافرگیری نمی کرد.

از محدوده بلوار هفتم تا هشتم حتی به عابران پیاده هم اجازه تردد داده نمی شد، ماموران پلیس ویژه و مسلح مستقر بودند و حجم زیادی از ماشین های پلیس هم قابل مشاهده بود. در تقاطع ۴۲ و هشتم هم تعداد زیادی نیروهای پلیس و حتی ضدتروریسم گردآمده بودند. تمام فروشگاه ها و ساختمان های اداری در این محدوده نیز بسته شده بود.

خبرنگارانی هم جمع شده بودند و حتی برخی رسانه های صوتی و تصویری به صورت پخش مستقیم تمام تحولات این حادثه را برای مردم گزارش می کردند.

برخی می گویند این اقدام پس از تصمیم ترامپ به امضای قانون انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس صورت گرفته است و برخی هم آن را در ادامه اقدام چندی پیش حمله با ماشین به تعدادی از دوچرخه سواران در جنوب منهتن می دانند که در آن هم داعش، مسئولیت حادثه را برعهده گرفته بود.

گزارش های رسانه های آمریکا از این حکایت دارد که عامل این حادثه، مواد انفجاری را در بدن خود و زیر یک کاپشن جاسازی کرده بود و کوله پشتی نداشته است.

اگرچه سامانه حمل و نقل نیویورک مختل شده بود، اما مردم و نیروهای امنیتی همکاری خوبی داشتند و مشاهده نشد که کسی نسبت به نرسیدن اتوبوس، اجبار به پیاده روی یا حتی عدم اجازه ورود به محدوده کاری یا فروشگاهی معترض باشند.

در محدوده سازمان ملل متحد هم تدابیر امنیتی نسبت به روزهای دیگر تشدید شده بود و خودروها، موتورها و سگ های پلیس هم در اطراف این ساختمان و ورودی های آن به چشم می خوردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.