به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در چارچوب سفری کاری به ترکیه رفته است تا با مقام‌های آنکارا در رابطه با همکاری‌های دوجانبه، آخرین تحولات سوریه و تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال قدس تبادل‌نظر کند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: مسکو و آنکارا بر این عقیده هستند که تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی وضعیت پیچیده منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: اقدام ترامپ باعث ناامیدی مسلمانان، مسیحی‌ها و حتی یهودی‌ها شده است.

اردوغان گفت: در چهار روز گذشته چهار فلسطینی طی درگیری‌ها کشته شده و تعداد زخمی‌ها به ۲ هزار تن رسیده است. اسرائیل این وضعیت را فرصتی برای اعمال فشار بیشتر به فلسطین در نظر می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین تصریح کرد: اسرائیل همچنان به سرکوب ملت فلسطین ادامه می‌دهد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی گفت، ترکیه با روسیه در موضوع بیت‌المقدس هم‌نظر است. 

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: مقام‌های ما در روزهای آتی برای نهایی کردن قرارداد خریدسامانه موشکی اس-۴۰۰ با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

رهبران ترکیه و روسیه درباره آخرین تحولات سوریه و آتش‌بس در این کشور نیز به رایزنی پرداختند.

رئیس‌جمهوری روسیه درباره روند مبارزه با تروریسم در سوریه گفت که تقریبا تمامی اراضی این کشور از کنترل تروریست‌ها خارج شده است.

وی افزود: در صورت مقاومت تروریست‌ها، ما اقدامات متقابل موثری خواهیم داشت.

پوتین به فرآیند سازش سیاسی در سوریه پرداخت و در این زمینه گفت: بحث قانون اساسی سوریه در جریان کنگره مذاکرات ملی در سوچی که اوایل سال میلادی آتی برگزار می‌شود، مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.