=معمولا دانشجویان برای آقای زیباکلام یا بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب کف و سوت می‌زنند. اما امروز چندین و چندبار برای آقای اژه‌ای کف و سوت زدند و هورا کشیدند. آقای اژه‌ای معمولا چهره‌ای جدی و عبوس دارند و چون خبر از محکومیت‌ها و مسائل قضایی می‌دهند، منطقی است که رسمی و مقتدر باشند. اما دانشگاه و حضور پرشور دانشجویان توانست حال و هوای ایشان را عوض کند و چهره جدیدی از ایشان نشان دهد.

دانشجویان کاری کردند که ایشان از در شوخی و مطایبه درآمدند و جلوی دوربین‌های خبری و حضار، سوت‌بلبلی زدند. شاید بعضی از علما نسبت به این اقدام منتقد باشند و آن را خلاف شأن علم و قضا بدانند، اما از اتفاق این کار باعث می‌شود تا یخ ارتباط نسل جوان با مدیران قضایی آب شود و دانشجویان در مواجهه با سخنگوی قوه‌قضاییه توان پرسشگری بیابند و بی‌پرواتر سوال کنند. 

 تردیدی نیست که حضور در چنین محافلی ساده نیست و مسوولان عالیقدر- چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا- باید ضمن حفظ شأن علمی و منزلت حقوقی خود مقابل دانشجویان بنشینند و صدای آنها را که اغلب آمیخته با اعتراض است بشنوند. دانشجویان اهل تشریفات و تعارفات معمول نیستند و اگر مغلوب فضای احساسی و هیجانی قرار بگیرند، ممکن است خط قرمزها را نیز درنوردند. به یک اعتبار در دانشگاه هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند به دانشجو بگوید چه بپرس و چه نپرس. لذا از این منظر نیز حضور آقای اژه‌ای ارزشمند است.

تن دادن به اقتضائات روزگار نوید می‌دهد که فصل تازه‌ای در مواجهه مسوولان با مردم باز شده است. در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی می‌توان امیدوار بود که همه ارکان حکومت پاسخگویی و ارتباطات بی‌واسطه مردمی را پذیرفته‌اند و با میل و رغبت به آن تن می‌دهند. ضمن اینکه از دانشجویان هم باید سپاسگزار بود که متعهدانه و نگران بر روند سیاسی و قضایی جامعه نظارت دلسوزانه دارند.

اما از اینها گذشته چند فراز از فرمایش‌های حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای قابل‌تامل است و اینکه ایشان در حضور دانشجویان، در نهایت شفافیت بیان کنند جای تحسین و تکریم دارد: «کسی به عنوان انتقاد تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. قبول دارم که اطلاع‌رسانی قوه‌قضاییه ضعیف است، انفرادی قبل از تفهیم اتهام غلط است، شکنجه قانونا و اخلاقا ممنوع است و... .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.