شبکه خبری اسکای نیوز نوشت، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در قاهره درباره آخرین تحولات فلسطین و منطقه به ویژه اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت‌وگو کرد.

سیسی بر موضع ثابت مصر درباره لزوم حفظ وضعیت تاریخی و قانونی قدس در چارچوب قطعنامه‌های بین‌المللی با ادامه حمایت قاهره از حقوق مشروع فلسطینی‌ها درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

عباس نیز شرح مفصلی از تمامی تلاش‌های فلسطین از یک سال پیش درباره این مساله و تلاش‌ها برای ازسرگیری روند صلح ارائه داد.

وی گفت: به رغم اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین آمادگی خود را برای حل نزاع براساس اصول ثابت از جمله راهکار تشکیل دو کشور و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی ارائه داده بود، اما با اقدام اخیر آمریکا غافلگیر شد.

سیسی و عباس درباره پیامدهای اقدام آمریکا بر وضعیت قدس و روند صلح خاورمیانه و اقدامات مشترک در سطح اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و نهادهای بین‌المللی صحبت کردند.

عباس بعد از دیدارش با سیسی و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب قاهره را ترک کرد.

ابوالغیط در دیدار با عباس به شرح اقداماتی که طرف فلسطینی قصد دارد در واکنش به اقدام آمریکا اتخاذ کند، گوش داد.

ابوالغیط تأکید کرد: توافق اعراب درباره مخالفت با اقدام آمریکا و محکومیت آن یک توافق واضح و محکم است. اتحادیه عرب تحرکات در سطح دیپلماسی و رسانه‌ای را با هدف اتخاذ اقدامات چشمگیر دنبال می‌کند.

اقدام ترامپ خشم و اعتراضات گسترده‌ای را در سرتاسر جهان به دنبال داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.