«رأی الیوم»، در گزارشی در خصوص نقش مصر و اردن در روند پرونده فلسطین بعد از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، تأکید کرده است که عبدالله دوم پادشاه اردن به دنبال آن نیست که نقشی در فشار وارد کردن به فلسطینی ها در مرحله فعلی داشته باشد.

فرح مرقه نویسنده این گزارش تأکید می کند که همین مسأله عدم حضور عبدالله دوم در نشست دوجانبه میان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در قاهره را توجیه می کند. زیرا با وجود اینکه ریاست جمهوری مصر طی چند روز گذشته خبر داده بود که نشستی سه جانبه با حضور مسئولان اردنی، مصری و فلسطینی در قاهره برگزار خواهد شد، پادشاه اردن ترجیح داد که در این نشست حضور پیدا نکند.

بر اساس این گزارش امان امروز دریافته که عبدالفتاح السیسی به میانجی میان آمریکا و فلسطینی ها تبدیل شده است و اردن نمی خواهد بخشی از این معادله باشد، زیرا راضی کردن محمود عباس برای دیدار با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا می تواند نوعی عقب نشینی در ادامه عقب نشینی های پیشین فلسطینی ها تعبیر شود و اردن می داند که یک عقب نشینی دیگر علاوه بر فلسطینی ها برای مردم اردن هم معانی زیادی به همراه خواهد داشت.

علاوه بر اینکه پادشاه اردن نمی خواهد خود را با خشم مردم این کشور درگیر کند، فرح مرقه تأکید دارد که اردن به خوبی دریافته که دعوت از پادشاه این کشور به همراه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای مشارکت در نشستی سه جانبه در قاهره تلاشی از سوی مصر برای وارد کردن اردن در پروژه «توافق قرن» است که با همراهی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، و محمد بن زاید ولیعهد امارات شکل گرفته اما ظاهرا اردن از همان ابتدای ماجرا بخشی از این توافق نبوده است.

بر اساس این گزارش در حالی که سه گانه اردن، فلسطین و مصر همواره محور اصلی برای حل پرونده فلسطین به شمار می رفت تا اینکه دونالد ترامپ با عباس، السیسی و پادشاه اردن دیدار کرد، مصر به تنهایی پرونده فلسطین را به دست گرفت و در ماجرای آشتی فلسطینی هم اردن را کنار گذاشته بود تا بعد از آن با همکاری عربستان زمینه سازی توافقی بزرگتر را ایجاد کند که شامل دست کشیدن فلسطینی ها از قدس می شود. 

در طول مدت گذشته اردن به صورت آشکار از تحرکات عربی در این خصوص کنار گذاشته شده و به حاشیه رانده شده بود اما امروز تلاش می شود تا بار دیگر این کشور را به قلب تحولات وارد کنند، اگر پادشاه اردن از دیدار با السیسی سر باز بزند، نمی تواند از دیدار با پادشاه عربستان خودداری کند و مجبور شده برای دیدار با ملک سلمان به ریاض سفر کند.

الرأی الیوم می نویسد پادشاه اردن در شرایط فعلی تمام توجه خود را معطوف نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول کرده است، زیرا در این نشست خبری از توافق یا عقب نشینی احتمالی در پرونده فلسطین وجود ندارد و با توجه به قیمومیت پادشاه اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس، عبدالله دوم فضای بیشتری برای مانور در این زمینه را خواهد داشت و به این ترتیب با تلاش عربستان برای تبدیل شدن به حامی اصلی قدس مقابله خواهد کرد.

زیرا در نشست قبلی سازمان همکاری اسلامی که بعد از قرار دادن گیت های الکترونیکی در دروازه های مسجد الاقصی برگزار شده بود، عربستان افتخار حذف این دروازه ها را به خود نسبت داده بود در حالی که اردن آن را حاصل تلاش مردم فلسطینی و نتیجه اعتراض های خیابانی آنها دانسته بود.

الرأی الیوم نوشته عبدالله دوم در حالی به عربستان سفر کرده و با پادشاه این کشور دیدار می کند که به نشست استانبول چشم دوخته است و به نظر نمی رسد که این دیدار بتواند تغییری در سیاست اردن ایجاد کند و امان را به صف ریاض و قاهره آن هم در شرایط حساس فعلی در خصوص قدس بازگرداند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.