سایت خبری سیریا نیوز نوشت، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرنوشت اسد مساله‌ای است که نه آمریکا بلکه خود مردم سوریه در مورد آن تصمیم‌گیری خواهند کرد "اما باید بگویم اسد در آینده سوریه جایی ندارد."

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرده بود، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد در اظهارات آتی خود بر این مساله تاکید کند که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه جایگاهی در آینده این کشور ندارد.

تیلرسون پیشتر اعلام کرده بود: آمریکا می‌خواهد سوریه‌ای کامل و یکپارچه تشکیل شود که بشار اسد در حکومت آن نقشی نداشته باشد.

وی افزود: دوره خانواده اسد به پایان خود نزدیک شده و تنها مساله باقی مانده چگونگی تحقق این امر است.

آمریکا بارها خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت شده و مدعی است که "اسد مشروعیت خود را از دست داده است."

در مقابل رئیس‌جمهور سوریه با تاکید اینکه سرنوشت رهبری سوریه را مردم این کشور تعیین می‌کنند،‌اینگونه فراخوان‌های آمریکا را بی‌ارزش خواند.

بقای نیروهای ائتلاف در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: ماموریت ائتلاف ضد داعش در سوریه هنوز پایان نیافته و باقی ماندن این ائتلاف در سوریه هیچ ارتباطی به ماندن نیروهای روسی در این کشور و یا خروج آنها ندارد.

ناوئرت در پاسخ به سوالی درباره اینکه مسکو خروج نیروهایش از سوریه را اعلام کرده گفت: نمی‌توانم درباره اقدامات روسیه چیزی بگویم بنابراین باید شما را در این زمینه به دولت روسیه ارجاع دهم.

وی افزود: روسیه بر این باور است که کارش در سوریه پایان یافته اما ماموریت ما در سوریه هنوز تمام نشده است.

این مقام آمریکایی با طرح این ادعا که روسیه میانجی شفافی درمورد قراردادها نبوده در ادامه گفت: منظور من در اینجا حضور کامل ائتلاف در سوریه است. هنوز گروه‌های کوچکی از داعش در سوریه وجود دارند و این کشور به برقراری ثبات نیازمند است. پیشتر ما از خنثی سازی مین‌ها و برچیده شدن آوارها در سوریه صحبت می‌کردیم.اگر روسیه انتخاب کرده که نیروهایش را از سوریه خارج کند باید تاکید کنم که این انتخاب به آنها مربوط است اما ما با شرکایمان در زمینه گسترش ثبات در سوریه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم.

ناوئرت در واکنش به گزارش اخیر مجله نیویورکر که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به پذیرش ابقای اسد در قدرت تا برگزاری انتخابات سوریه در سال ۲۰۲۱ متهم کرده بود،‌ گفت: ما چنین چیزهایی را نمی‌پذیریم. باقی ماندن یا رفتن اسد را نه آمریکا بلکه خود مردم سوریه تعیین می‌کنند.

وی تاکید کرد: آمریکا همچنان به نتایج مذاکرات ژنو پایبند بوده و بر این باور است که آینده سوریه نمی‌تواند شامل بشار اسد باشد اما در نهایت تصمیم‌گیری در مورد این مساله به مردم سوریه مربوط است.

وی در ادامه گفت: روسیه اعلام کرد که در زمینه مشارکت هیات دمشق در مذاکرات ژنو کمک خواهد کرد و به بخشی از این مساله عمل کرد اما این هیات مذاکرات را ترک کرد در حالی که هیات مخالفان در مذاکرات ماند.

وی با تقدیر از حضور مخالفان سوری در مذاکرات ژنو این مساله را "بسیار خوب" توصیف کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد که روسیه به تلاش‌های خود برای مشارکت دادن هیات دمشق در مذاکرات ژنو ادامه دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.