نمایندگان در جریان نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد استنکاف دولت از اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان اختصاص داشت، پس از قرائت این گزارش توسط احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی به ارجاع آن به قوه قضاییه رای دادند.

بر این اساس نمایندگان با ۱۵۰ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، خواستار ارجاع این گزارش به قوه قضائیه شدند.

احد آزادی‌خواه در جریان نشست علنی مجلس در قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد استنکاف دولت در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان اعلام کرد: مستند به گزارش‌های ارسالی ازسوی دستگاه‌های اجرایی مهم‌ترین احکام این ماده که دولت را به ایجاد صندوق اندوخته جوانان، تهیه اساسنامه صندوق پرداخت وام ودیعه مسکن از محل صندوق، پرداخت کمک هزینه زندگی به صورت قرض‌الحسنه و تهیه آیین‌نامه اجرایی قانون مکلف می‌کند و به نظر می‌رسد هدف مهم مقنن از تصویب این قانون همین احکام بوده، اجرا نشده است.

وی افزود: احکامی هم که اجرایی شده یا نسبت به این احکام مهم در درجه کمی از اهمیت قرار دارند یا اموری هستند که مطابق شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی به صورت معمول انجام می‌شوند یا دستگاه اجرایی موارد دیگری را به ‌عنوان امور جایگزین این احکام معرفی کرده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته ازسوی این کمیسیون اعلام کرد: هیات وزیران نهم با تصویب آیین‌نامه صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا به‌ویژه در ماده یک آن که حکم به ادغام صندوق توسعه اشتغال روستایی، صندوق اندوخته ازدواج جوانان وصندوق حمایت از فرصت‌های شغلی و تاسیس صندوق مهر امام رضا (ع) شده است، سبب انصراف از قانون مصوبه مجلس شده و به تبعه آن ماده ۱ و ۲ قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرایی نشده و احکام ماده ۱۱ و ۱۲ یعنی تهیه و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون وتهیه گزارش اجرای قانون وتقدیم آن به کمیسیون فرهنگی نیز صورت نپذیرفته است.

نماینده اصولگرای ملایر در مجلس یادآور شد: این مسئله در دولت دهم نیز ادامه پیدا کرده و باوجود تغییر رییس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کماکان احکام این مواد اجرا نشده‌اند.

او گفت: معاون اول رییس‌جمهور وقت در تاریخ یکم مرداد ۸۵ یعنی یک سال پیش از تصویب آیین‌نامه صندوق اشتغال ازدواج و مسکن مهر امام رضا (ع) با تصمیم نماینده ویژه رییس‌جمهوری مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبار هزینه‌ای (جاری) با عنوان صندوق اندوخته جوانان-موضوع قانون تسهیل ازدواج جوانان را در اختیار صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا (ع) قرار می‌دهد تا پس از مبادله موافقتنامه و برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

آزادی‌خواه تاکید کرد: همچنین در زمان استعلام نحوه و میزان اجزای قانون توسط کمیسیون فرهنگی وزیر راه دولت یازدهم، وزیر اقتصاد دولت یازدهم و وزرای علوم وبهداشت دولت یازدهم احکام قانون را اجرا نکرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.