رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دقایقی پیش و پس از پایان نشست فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی در استانبول در سخنانی اعلام کرد: به تمامی جهان نشان دادیم که قدس بی صاحب نیست.

وی ادامه داد: اساس سازمان همکاری اسلامی حفظ موقعیت تاریخی قدس است. در این نشست تاریخی بار دیگر نشان دادیم که قدس تنها نیست.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تصریح کرد: به عنوان رئیس دوره ای سازمان پیش از اقدام آمریکا نیز اعلام کردیم که این تصمیم موجب تنش در منطقه خواهد شد.

اردوغان تأکید کرد: با این اجلاس تاریخی بار دیگر به تمامی جهان از جمله صاحبان تصمیم (درباره قدس) نشان دادیم که قدس بدون صاحب و بدون حامی نیست. صلح در منطقه با پایان اشغال در قدس میسر خواهد شد.

وی افزود: آمریکا دیگر صلاحیت میانجیگری میان (رژیم) اسرائیل و فلسطین را ندارد. این روند به پایان خود رسیده است.

رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با تقسیم فلسطین تصریح کرد: نقشه کنونی فلسطین حاصل ذهنیت صهیونسیتی و اوانجلیکی (مسیحیت اوانجلیکی) است که از دوران سلطان عبدالحمید در پی آن هستند.

اردوغان همچنین گفت: ما از همه کشورها خواسته ایم فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل با پایتختی قدس به رسمیت بشناسند.

پس از اعلام تصمیم آمریکا (در مورد قدس)، به تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، همچنین سازمان های بین المللی مانند جنبش عدم تعهد و اعضای آنها از قبیل ونزوئلا دعوتنامه فرستادیم و امروز مادورو، رئیس جمهور این کشور علیرغم فاصله طولانی در این نشست حضور دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.