رهبران کنگره آمریکا اعلام کردند برنامه ای برای تمدید مجدد تحریم های لغو شده، ندارند و مهلت بیش بینی شده را بدون هر اقدامی به پایان بردند.

رویترز نوشت: کنگره با این اقدام، توپ را به زمین ترامپ انداخت و اینکه ترامپ تا اواسط ماه ژانویه برای لغو تحریم انرژی علیه ایران تصمیم خواهد گرفت.

ترامپ در صورت ادامه این سیاست و خودداری از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای، باعث شکست توافق هسته ای خواهد شد. روندی که مورد مخالفت متحدان اروپایی، روسیه، چین و کشورهای دیگر است. 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران می گوید برنامه هسته ای ایران اهداف صلح جویانه دارد و ادعای کشورهای غربی را که در صدد ساخت بمب است را رد می کند. ایران می گوید به توافق هسته ای وفادار است و در صورت خروج آمریکا از برجام آن توافقنامه را پاره خواهد کرد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه امروز خود با خبرنگاران گفت: دولت از کنگره نخواسته است تا تحریم ها را تمدید کند. کاخ سفید در حال مشورت با کنگره برای تغییر مفاد برجام است تا در جهت اهداف بلند مدت منع گسترش سلاح های اتمی قرار گیرد.

تلاشهای صورت گرفته برای رسیدن به زمینه های مشترک با اروپا بر سر توافق هسته ای ایران هفته گذشته با اعلام ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسراییل با شکست روبرو شد و باعث از بین رفتن همفکری در جامعه جهانی شد.

ترامپ توافق هسته ای با ایران را بدترین توافق نامیده و تهدید کرده بود که از آن خارج خواهد شد.

جمهوریخواهان هم فکر ترامپ در مجلس نمایندگان و سنا از اکثریت برخوردارند اما اکثریت موجود در سنای آمریکا برای تصویب قانون، نیاز به رای موفق چندین نماینده دموکرات دارند. مساله این است که دموکراتهایی که دوسال پیش با توافق هسته ای با ایران مخالف بودند، اکنون نمی خواهند آنرا پاره کنند.

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا از دادن پاسخ به به این سئوال که آیا ترامپ در ماه ژانویه توافق هسته ای را پاره خواهد کرد، خودداری نمود.

کورکر به خبرنگاران گفت: هفته گذشته او و بن کاردن سناتوردموکرات در دیداری با مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ جویای نظر وی شدند تا ببینند آیا با نظرات نمایندگان کنگره همخوانی دارد و اینکه می توان آن را با شرکای اروپایی مطرح کنیم به طوریکه خیلی با آنها بیراهه نرفته باشیم.

کورکر از دادن توضیح بیشتر درمورد بحث های انجام شده، خودداری کرد.

ترامپ تهدید کرده است در صورتیکه نمایندگان توافق هسته ای را تغییر ندهند و آن را سخت تر نکنند، از برجام خارج خواهد شد. او خواستار تصویب قانونی برای تمدید تحریم های لغو شده است.

کاردن، دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: او از تغییر توافق هسته ای در صورت مخالفت اروپاییان حمایت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، دموکراتها اصرار دارند تحریم هایی برای موشکهای بالستیک ایران و یا نقض حقوق بشر در ایران تصویب شود اما توافق هسته ای به طورجداگانه به قوت خود باقی بماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.