روابط ترکیه و اسرائیل زمانی به اوج تشنج رسید که اردوغان عهده دار رفع محاصره از نوار غزه شده و کاروان کمک رسانی کشتیهای مرمره را برای شکستن این محاصره اعزام کرد؛ که با تجاوز اسرائیل به این کاروان و کشته شدن دهها نفر از سرنشینان آن مواجه شد.

نتانیاهو در کمال وقاحت و به دور از تمام عرفهای دیپلماسی، خطاب به اردوغان گفت:« درس اخلاق را از مسئولی که روستاهای کردی در ترکیه را بمباران و روزنامه نگاران را زندانی می کند، به ایران برای دور زدن تحریمهای بین المللی کمک کرده و به تروریستها در نوار غزه کمک می رساند، نمی پذیریم».

اگر این اتهامات از زبان نخست وزیر دولتهایی مثل سوئد یا سوئیس مطرح می شد، آن را درک می کردیم، اما این اظهارات از زبان نخست وزیر دولت اشغالگری مطرح شده که سه بار به نوار غزه حمله ور شده، بیش از سه هزار نفر از مردم آن را کشته و جنگهایی را علیه لبنان ترتیب داده است!

اسرائیل دولتی است که بیش از همه به درسهای اخلاق نیاز دارد؛ نه فقط از طرف اردوغان، که از سوی هر کودک ترکی، عربی و مسلمان، چرا که دولتی است بی اخلاق که وحشتناکترین جنایتهای نژادی را مرتکب شده است.

اردوغان در هشت سال نخست ریاستش، رهبر دوستان نزدیک اسرائیل بود؛ اما حالا همه چیز تغییر کرده است؛ از زمانی که اهتمامش را متمرکز محاصره غیر اخلاقی و غیر انسانی نوار غزه کرده و  تبدیل به دشمن سرسختی برای اسرائیل و آمریکا شده است؛ بویژه پس از متعهد شدن وی برای مقابله قدرتمند در برابر یهودی سازی قدس و انتقال سفارت آمریکا به آن و دعوت از دولتهای اسلامی برای برگزاری نشست همکاری در آنکارا، با هدف مخالفت با تصمیم آمریکا.

با اینکه مخالف برخی سیاستهای اردوغان در مورد پرونده سوریه و پرونده حقوق بشر هستیم، اما در خصوص ایستادگی اش علیه تصمیم آمریکا که به معنای اهانتی به مسلمانان است، با وی اتفاق نظر داریم؛ این در شرایطی است که دولتهای عربی بعنوان دولتهای مرکزی در جهان اسلام به آرامی با این اهانت برخورد می کنند و پیش از اینها چراغ سبز خود را در رابطه با قدس، به ترامپ نشان داده و همچنان به عادی سازی روابط خود با هم پیمان اسرائیلی شان ادامه می دهند.

اردوغان که از هویت عربی و اسلامی قدس اشغالی دفاع می کند، این حقانیت را دارد که به نتانیاهو و تمام نخبگان سیاسی اسرائیل، درس ارزش و اخلاق دهد، به رژیمی تروریست که سعی در تغییر تاریخ و خلق وقایعی جدید را دارد.

شراره تغییر از قدس اشغالی شعله ور می شود و باید از ترامپ تشکر کنیم که با تصمیم احمقانه اش در دشمنی آشکار با اسلام و مسلمین، باعث بازگشت جهان عربی اسلامی به راه درست، در حمایت از مساله فلسطین و تحریک خونهای کرامت در رگهایی شد که از سالها پیش به دلیل توهم صلح با اسرائیل، در جای خود خشک شده بود...

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.