به گزارش المیادین، بشار جعفری، رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو با درخواست از هیات ریاض برای لغو بیانیه ریاض دو گفت که هیات دمشق وارد هیچ مذاکراتی نخواهد شد و پیش‌شرط‌ها را نخواهد پذیرفت.

بشار جعفری گفت: طرفی که بیانیه ریاض دو را تدوین کرده خواهان از بین بردن مذاکرات ژنو هشت بوده است چراکه عربستان نمی‌خواهد این روند موفق باشد.

وی اعلام کرد: هیات سوری تاکید دارد که روند ژنو به موفقیت بینجامد و به همین دلیل ما وارد مذاکرات جدی طی ۸ دوره شدیم.

رئیس هیات سوری انجام هرگونه گفت‌وگوی مستقیم با مخالفان را در گرو لغو بیانیه ریاض دو و شکل‌گیری هیاتی یکپارچه از مخالفان دانست.

جعفری گفت: استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در مصاحبه خود با یک تلویزیون سوئیسی اظهارات اشتباهی را مطرح کرد و اصرار او برای سخنانش باعث از بین بردن ماموریتش می‌شود.

وی تصریح کرد: هیات سوری به دی‌میستورا گفت که سخنان او ممکن است روند ژنو را از بین ببرد و این مسیر را کاملا تهدید کند.

دی‌میستورا در مصاحبه با تلویزیون RTS سوئیس گفته بود باید دولت سوریه به پذیرش وجود قانون اساسی جدید و انتخابات جدید از طریق سازمان ملل سوق داده شود.

بشار جعفری همچنین از کسانی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند خواست تا با دولت سوریه همکاری کنند.

وی تاکید کرد: دولت سوریه با وجود اینکه هم‌پیمانانی در کنار خود در مسیر مبارزه با تروریسم دارد اما هیچکس نمی‌تواند بر تصمیم دولت سوریه تاثیر بگذارد.

گروه موسوم به هیات عالی مذاکرات در بیانیه خود با عنوان "ریاض ۲" خواهان رفتن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت با آغاز مرحله انتقالی شده بود.

منابع اعلام کرده بودند که دمشق از مفاد بیانیه ریاض ۲ بسیار ناخرسند است، چراکه تفسیر دوپهلویی از قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت ارائه شده است.

دمشق معتقد است که بیانیه ریاض ۲ بازگشت به خانه نخست مذاکرات است، به ویژه آنکه پیش‌شرط‌هایی نظیر رفتن بشار اسد از قدرت طی آغاز مرحله انتقالی را مطرح می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.