به گزارش چاینادیلی، این تحقیق توسط دانشمندان علوم زمین دانشگاه استنفورد ایالات متحده انجام شده و نتایج این تحقیق حاصل داده‌های مربوط به فعالیت‌های لرزه‌ای در ایالت آرکانزاس در جنوب شرقی ایالات متحده است که بعد از دو زلزله بزرگ در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ صورت گرفته است.

دانشمندان استنفورد در این تحقیق از روشی برای شناسایی زلزله‌های کوچک پیش از زلزله بزرگ استفاده کردند.

روش‌های مورد استفاده در حفاری قادر است بر فعالیت‌های لرزه‌ای در عملیات استخراج گاز و نفت که در آن مایع با فشار بالا به زیرزمین برای باز کردن سنگ‌ها و آزاد شدن گاز طبیعی تزریق می‌شود تاثیر داشته باشد.

طی فرآیند حفاری ترک خوردگی سنگ‌ها ممکن است باعث ایجاد زلزله‌های کوچک شود که به طور معمول شناسایی آنها به دلیل کوچکی دشوار است. به همین دلیل محققان استنفورد الگوریتم پیشرفته‌ای برای تحلیل فعالیت لرزه‌ای در آرکانزاس طراحی کردند. در این الگوریتم از الگوی زلزله برای کسب سوابق دقیق لرزه‌ای استفاده شده است.

با این روش محققان دریافتند که بیش از ۱۴ هزار زلزله کوچک که قبلا گزارش نشده در آرکانزاس وجود داشته و بیشتر آنها نتیجه مستقیم ۱۷عملیات حفاری هیدرولیکی در ۵۳ چاه تولید نفت شیل در منطقه بوده است.

در اکتبر ۲۰۱۰ زمین‌لرزه چهار ریشتری ساکنان نزدیک یک میدان نفتی در آرکانزاس را لرزاند و در سال بعد باعث دو پس‌لرزه بزرگتر شد. این گروه همچنین اوکلاهما، تگزاس و دیگر ایالت‌های تولیدکننده گاز و نفت را نیز بررسی کردند.

ویلیام الیسورت محقق این تحقیق اظهار کرد: زمانیکه زمین‌لرزه‌ها در طول عملیات شکستگی بزرگتر از حد انتظار هستند این لرزه‌ها برای هفته‌ها ادامه می‌یابند که نشان‌دهنده سطح بالاتری از فشار در این مناطق است.

وی در ادامه افزود: شکست زمین تحت فشار زیاد ناپایدار است و می‌تواند منجر به ایجاد زلزله‌های بزرگتر شود.

الیسورت گفت: الگوریتم توسعه یافته توسط محققان استنفورد یک روش کارآمد و مقرون به صرفه برای دریافت اطلاعات بیشتر از داده‌های موجود است تا تصمیمات بهتری برای پیشگیری از وقوع زلزله اتخاذ شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.