** نخست وزیر ترکیه امروز طی سخنانی در ششمین نشست حزب عدالت و توسعه در استان آرتوین، با یادآوری اینکه غیر از ترکیه هیچ کشوری، نماینده ای در سطح سفیر در شهر قدس فلسطین ندارد؛ گفت: نماینده سیاسی و سرکنسول ما که در شهر قدس اقامت دارد، به عنوان سفیر ترکیه در فلسطین است.

بینالی یلدریم تاکید کرد که اسرائیل چه بخواهد و چه نخواهد، این واقعیت تغییر نخواهد یافت و این تصمیم قطعی ترکیه است.

** پلیس ترکیه، برنامه ریزی برای انجام عملیات انتحاری و تروریستی به محل نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول را همزمان با برگزاری این نشست خنثی کرد که در این ارتباط ۱۱ تن بازداشت شدند.

منابع پلیسی اعلام کردند که عوامل تروریستی ۶۰ کیلوگرم مواد انفجاری را با یک دستگاه خودرو وارد پارکینگی در محله باغچه لی‌اولر شهر استانبول کرده و در حال حرکت به سمت محل نشست سران همکاری اسلامی بودند.

** نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی وضعیت قدس و نحوه مواجهه کشورهای اسلامی با تصمیم اخیر دولت آمریکا در خصوص قدس روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور مقامات ۵۷ کشور اسلامی و از جمله سران ۴۸ کشور مسلمان در شهر استانبول برگزار شد.

** با دستور دادستان های مقیم در چندین شهر ترکیه، ۳۹۶ مظنون از جمله ۱۱ معلم و ۸۹ سرباز درجه دار نیروهای مسلح به اتهام همکاری با گروه گولن طی هفته گذشته توسط پلیس ضد ترور ترکیه دستگیر شدند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرد که در جریان آن ۲۴۹ تن کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ تن دیگر زخمی شدند.

** رئیس جمهوری ترکیه دیروز طی سخنرانی در مراسم افتتاح یک طرح در شهر استانبول، در ارتباط با اهمیت قدس برای مسلمانان، گفت: همان گونه که جایگزینی برای مکه و مدینه ممکن نیست، قدس هم جایگزینی ندارد و بر این اساس چشم پوشی نسبت به این شهر جایی در فرهنگ سیاسی ما ندارد و اگر قدس را از دست دهیم، نمی توانیم از مکه، مدینه و خانه کعبه هم حفاظت کنیم.

رجب طیب اردوغان تصمیم اخیر آمریکا در مورد قدس را نشانگر آغاز طرح جدیدی علیه جهان اسلام دانست و تاکید کرد که اگر مسلمانان واکنش مناسبی در چارچوب قانون نشان ندهند، شاهد آن خواهیم بود که آن ها پا را از این تصمیم نیز فراتر خواهند گذاشت.

** حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران امروز در جریان سفرش به آنکارا، از همکاری جدی تهران و آنکارا در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم، همچنین اجرای تفاهمات انجام شده در حوزه های مختلف از جمله قاچاق مواد مخدر و پیش سازهای مواد مخدر صنعتی که عمدتا از طریق مرزهای غربی وارد ایران می شود و نیز در مورد قاچاق سلاح و مهمات و مشروبات الکلی و همچنین مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان و سایر جرائم سازمان یافته و نیز رعایت حقوق اتباع دو کشور در کشور مقابل، خبر داد.

** وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در گفت وگو با رسانه ها، با تاکید بر این که قدس شهری مقدس برای مسلمانان است و هویت آن تا ابد تغییرناپذیر بوده و به قوت خود باقی خواهد ماند؛ تصمیم ترامپ مبنی بر معرفی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را فاقد ارزش و اعتبار دانست.

نعمان کورتولموش یادآور شد که نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در استانبول و معرفی قدس شرقی به پایتختی فلسطین، پیام مهمی را به جهان صادر کرد که بنا بر آن مسلمانان جهان به هیچ وجه حاضر به از دست دادن قدس نخواهند بود و این تصمیم سرنوشت و تاریخ جهان اسلام را تغییر خواهد داد.

** ماموران امنیتی ترکیه ۸۵۵ مهاجر و پناهجوی تبعه کشورهای افغانستان، فلسطین، پاکستان، عراق، مراکش، سوریه، بنگلادش، تونس، لیبی، الجزایر، میانمار و آنگولا را که قصد عبور غیرقانونی به یونان و بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی از طریق ترکیه را داشتند، طی هفته گذشته در آب های دریای اژه و نزدیک سواحل شهرستان دیکیلی استان ازمیر و شهرهای ادیرنه، چاناک قلعه و حاتای دستگیر کردند.

سواحل ترکیه در دریای مدیترانه و به خصوص دریای اژه مابین ترکیه و یونان از جمله معابر دریایی انتقال پناهجویان و از محل های عبور غیرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و یونان محسوب می شود.

** دادگاه شهر تونجالی با صدور حکمی، ادیبه شاهین نماینده شهر تونجالی در مجلس ملی ترکیه را به اتهام عضویت در یک گروه تروریستی و تبلیغ آن، به تحمل هشت سال و ۹ ماه مجازات حبس محکوم کرد.

شاهین در دفاعیات خود ضمن نپذیرفتن ادعاهای مطرح شده در دادگاه علیه خود و رد اتهامات وارده، خواستار حکم برائت از دادگاه شد.

ترکیه بعد از کودتای ۲۵ تیر سال ۲۰۱۶، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرد و پس از آن نمایندگان بی شماری به مراجع قضایی احضار شدند.

** وزیر امور خارجه روسیه از توسعه همکاری های تهران، مسکو و آنکارا در عرصه انرژی صرف نظر از اقدامات سودجویانه و منفعت طلبانه مالی آمریکا خبر داد.

لاوروف دیروز در جلسه شورای فدراسیون (مجلس سنا)، با تاکید بر این که روسیه، ایران و ترکیه راه مبارزه واقعی با تروریسم در سوریه را می دانند و در این خصوص تفاهم دارند، گفت: ایران، روسیه و ترکیه نمی خواهند به ساختار مالی جهانی که از سوی آمریکا کنترل می شود، وابسته باشند. آمریکا با کنترل این ساختار تلاش می کند، با موقعیت برتر خود بقیه کشورها را تحت فشار قرار دهد. چین هم از این وضعیت ناراضی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.