روزنامه مردم سالاری در سرمقاله ای، آورده است: او که در جریان انتخابات الکترال۲۰۱۶ در همین ایالت جمهوری خواه با ۳۰ درصد آرا به پیروزی دست یافته بود‌؛ عملا شکستی تحقیرآمیز را مزه مزه کرده است.

 

همه رسانه‌های آمریکا از برهم خوردن برتری جمهوری خواهان در سنای آمریکا نوشته اند اما خوف بزرگ‌تر محافظه‌کاران اینجاست که دموکرات‌ها در ایالت جمهوری خواهان بدون سیستم و مکانیسم تبلیغاتی به پیروزی دست یافته‌‌اند. تعمیم نتیجه‌ای که حاصل شد به انتخابات میاندوره‌ای سال آینده نشان دهنده چرخش آمریکا از راست به چپ است که در نهایت به یک دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری دونالدترامپ منجر خواهد شد.

 

منهای تمام گمانه‌زنی‌ها‌، کارنامه سیاه اعمال «دونالدترامپ» در کاخ سفید به دردسری بزرگ برای حکومت ایالات متحده تبدیل شده است. او اگرچه قمارباز قهاری در کازینوهای لاس وگاس محسوب می‌شود اما در واشنگتن به یک بازنده دیوانه شباهت پیدا کرده است.

دموکرات‌ها که حدس می‌زدند ترامپ خیلی سریع به نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده تبدیل می‌شود برنامه‌های متنوعی تدارک دیدند. از همان ابتدای کار ترامپ در کاخ سفید‌، بحث رابطه با کرملین تحت عنوان رسوایی «راشاگیت» با الهام‌گیری از رسوایی «واترگیت» کلید خورد‌.

غول‌های رسانه‌ای آمریکا و منتقدان ترامپ از رسوایی راشاگیت یک بمب چندزمانه ساخته‌اند که هر روز قسمتی از آن منفجر می‌شود. در این میان، سخنان سخیف ترامپ درباره «دستمالی کردن زنان» هم سوژه مناسبی بود که ابتدا گریبان بزرگان‌هالیوود را گرفت و حالا با پیگیری سناتورها به تیغی در چشم رئیس‌جمهوری آمریکا تبدیل شده است. هرکدام از دو پرونده «راشاگیت» یا «دستمالی کردن زنان» برای سرنگونی ترامپ کافی است اما حکومت ایالات متحده فعلا می‌خواهد ارّه ترامپ را تا انتخابات بعدی الکترال تحمل کند. امروز استیضاح و برکناری ترامپ در فضای افکار عمومی‌ایالات متحده به یک موضوع پذیرفتنی تبدیل شده است.

اتفاق جالب اینجاست که شرکای جمهوری خواهان در تل آویو یعنی حزب لیکود نیز اوضاع خوبی ندارد. پس لرزه‌های شورش نارنجی «شرم» علیه نتانیاهو منجر به کاهش نفوذ لابی «آیپک» و افزایش نفوذ لابی «جی استریت» به نفع دموکرات‌ها خواهد شد. در یک جمع بندی می‌توان گفت که جمهوری‌خواهان درگیر آن هستند که با مصیبت ترامپ چه کنند اما دموکرات‌ها با خیالی آسوده در حال تصمیم‌گیری هستند که «هیلاری کلینتون» یا «میشل اوباما» را راهی انتخابات الکترال کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.