نطق محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس پس از نطق کواکبیان (اینجا) موجب ملتهب شدن فضای مجلس شد.

او که نطق خو را با ابر چالش کشور شروع کرده بود،‌ گفت: ابرچالش بزرگ کشور که بر سایر چالش‌های کشور سایه انداخته و کانون دیگر چالش‌ها شده، چالش کلان تدبیر و مدیریت در کشور است. دستگاه‌های مستقر حاصل از این نظام تدبیر، موجب استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده است که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی انگلیِ فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیدهِ قلدر و باجگیر شده است.

صادقی افزود: توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است. سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود. در بودجه سال ۹۷ اگر چه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده است اما کماکان ساز و کارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد.

این چهره اصلاح طلب مجلس با بیان اینکه «متاسفانه تکالیف مختلفی که برای شفافیت در ادوار گذشته مجلس ایجاد شده است از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود»، تشریح کرد: ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه دولت را مکلف می‌کند بستر الکترونیکی معاملات و بانک‌های اطلاعاتی به‌روز شده و تجمیع شده را ایجاد کند. ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به ایجاد سامانه ثبت و اعلام عمومی پرداخت‌های بخش عمومی می‌کند تا فازهای شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود. قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران مصوب مجلس نهم کماکان در انتظار آیین‌نامه‌ای به سر می‌برد که قوه قضاییه مکلف بود ظرف شش ماه آن را تدوین کند ولی هنوز خبری نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تکلیف مقرر در اصل ۵۳ قانون اساسی از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود. دستگاه قضا آیا به دیوان محاسبات یک صورت حساب داده‌؟ چرا در برابر دیوان محاسبات به تکلیف خود عمل نمی‌کند؟ بعضی همکاران می گویند «فایده ندارد» اگر به فاسدها دست بزنیم کارها می‌خوابد.

صادقی معتقد است: «دچار تله فساد شده‌ایم. فساد، فساد می‌آورد همانند تله فقر که فقر، فقر می‌آورد. چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدان وجود ندارد؟ چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟ آیا نمایندگان اطلاع دارند که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند؟ نام‌شان هم اگر افشاء نمی شود، ما نمایندگان که باید اطلاع داشته باشیم!

ردصلاحیت‌های شورای نگهبان؛ مانع حضور نمایندگان شجاع 

عضو فراکسیون امید افزود: آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم! بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم. نظام مالی مجلس، غیرشفاف است. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟ حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰ - ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رییس دیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند.

او در پایان تأکید کرد: اگر دنبال مبارزه با فساد هستیم، از خودمان شروع کنیم. باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قضاییه و مجریه برای مقابله با فساد داشته باشیم. ممکن است خیلی‌ها بر اساس خیراندیشی و مصلحت‌اندیشی اقداماتی انجام دهند مثلا رد صلاحیت‌های شورای نگهبان اغلب با مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی توام است، اما این مسئله مانع حضور نمایندگان شجاعی که شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است.

این صحبت‌های محمود صادقی موجب ملتهب شدن فضای مجلس شد، تا جایی که چند نماینده خواستار بیان تذکر ۷۹ به دلیل اهانت به مجلس شدند.

یعنی چه که ما عصاره فضائل شورای‌نگهبان هستیم؟

علی ادیانی راد اولین چهره ای بود که فرصت واکنش به صحبت‌های محمود صادقی را پیدا کرد. او در قالب تذکری گفت: این که می‌گویند، من و شما نمایندگان عصاره شورای نگهبان هستیم، یعنی چه؟ چقدر منطق حقوقی بر این خطابه ها حاکم است؟ اگر من گوینده خودم را عصاره شورای نگهبان می‌دانم،‌ آیا حضور شما در اینجا مشروعیت دارد و حق رای دادن دارید؟

او افزود: اینگونه ادبیات به نفع گوینده و شنونده نیست. آیا ما حق داریم که به یک نهاد قانونی واژگان غیرمتعارف نسبت دهیم؟ شورای نگهبان براساس قانون اعلام نظر می‌کند. جاهایی ممکن است دچار مشکل باشد اما ادبیاتی به کار نبریم که برای کشور و خودمان مشکل ایجاد شود. من از برادر خوبم آقای صادقی که روحانی،‌ حقوقدان و خانواده شهید هستند این انتظار را نداشتم.

توهین تلویحی

مطهری که در این دقایق ریاست مجلس را برعهده داشت، در تکمیل این تذکر گفت: اینکه نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان باشند، یعنی عصاره یک عده افراد صالح و متقی، به گمانم این توهین نیست. اما خب! ممکن است که تلویحا توهین تلقی شود و بر این اساس تذکر شما وارد بود.

مجلس منتخب ملت و عصاره فضایل ملت است

در این میان نقوی حسینی نماینده اصولگرای مجلس خواهان بیان تذکر 79 شد. او که سرانجام بر فریاد زدن این فرصت را برای خود مهیا کرد، خطاب به مطهری گفت: زمانی که من تذکرم را مطرح کردم، شما می‌توانید اظهار نظر کنید. اینقدر مجلس را تضعیف نکنید! بگذارید نمایندگان حرفشان را بزنند. ماده 79 حق من است. مجلس عصاره ملت ایران است و اگر کسی بگوید اینگونه نیست،‌ یعنی مجلس منتخب مردم نیست.

مطهری که صحبت‌های نقوی حسینی را ادامه اظهارات ادیانی راد تشخیص داد، میکروفون نقوی حسینی را قطع کرد و گفت: این مطلب را آقای ادیانی گفتند و دیگر نیاز به تکرار نیست.

نقوی حسینی  از این رفتار مطهری عصبانی شد و فریاد زنان به سمت هیئت رئیسه رفت. او فریاد زنان خطاب به مطهری و هیئت رئیسه گفت: برای چه میکروفون من را خاموش می‌کنید؟ این کارتان خلاف آیین نامه است.

مطهری هم تلاش می‌کرد تا با گفتن جمله «بفرمایید! سرجایتان بنشینید»، فضا را آرام کند. او همچنین خطاب به نقوی حسینی گفت: این مطلبی که آقای صادقی گفتند تک تک نمایندگان می‌توانند تذکر دهند.‌ اینگونه باید چند جلسه مجلس به این اختصاص پیدا کند. بفرمایید سرجایتان!

در این میان برخی نمایندگان سعی داشتند نقوی‌حسینی را به سمت صندلی‌اش هدایت کنند که اکبر ترکی نماینده فریدن برخی از این افراد از جمله محمدرضا تابش و محمدعلی وکیلی را به عقب هل داد. اما پس از آرام شدن فضا محمدرضا تابش که به نقوی حسینی پرخاش کرده بود، با وی روبوسی کرد.

در نهایت در دقایق پایانی مجلس فرصت تذکر برای نقوی حسینی مهیا شد تا شاید به نحوی هم از او دلجویی شود. او گفت: در ماده ۷۹ گفته شده است که نماینده در این ماده می تواند بدون رعایت نوبت تا ۵ دقیقه نطق داشته باشد. برای خاموش کردن میکروفون، آیین نامه جایی در نظر گرفته نشده است. شما و همکاران هیئت رئیسه قسم خورده اید که به آیین نامه عمل کنید. وقتی میکرفون من باز شد یعنی می توانم این ماده را تذکر دهم و باید به توضیحات من گوش و بعد اظهار نظر می کردید.

نقوی حسینی توضیح داد: من می‎خواستم در مورد نطق کواکبیان و صادقی سخن بگویم. چون حرف هایی زده می‌شود که در شأن مجلس نیست. این که گفته می‌شود مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است، توهین به مجلس و مردم است. 

او در پایان صحبت‌هایش گریزی به موضوع سئوال از رئیس جمهور زد و گفت:۱۸۰ نماینده سئوال از رئیس جمهور را در مسئله موسسات مالی را امضا کردند، این سئوال را باید رئیس جمهور پاسخ دهد.

این صحبت نقوی حسینی موجب تذکر مطهری شد. او تأکید کرد که «شما از موضوع خارج می‌شوید» و با این شیوه بر تذکر نقوی حسینی نقطه پایانی گذاشت.

مطهری در پاسخ به تذکر نقوی حسینی خطاب به هیئت رئیسه، توضیح داد: شما در ابتدایی که می‌خواستید تذکر بدهید، من گفتم آیا این همان تذکر آقای ادیانی هست یا خیر؟ شما گفتید خیر. بعد وقتی صحبت را شروع کردید، دیدم که همان تذکر است و به خاطر همین صحبت را قطع کردم. نمی‌شود که شما ۵ دقیقه حرف را تکرار کنید. من قبلش از شما سئوال کرده بودم، همین هم اقدامم برای قطع میکروفون را توجیه می‌کند. ما حتی می‌توانستیم این تذکر ۷۹ را قبول نکنیم چون به یک نماینده که توهین نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.