سید عمار الحکیم دبیر کل حزب «جریان ملی حکمت» در سخنانی گفت که سخنرانی مرجعیت دینی پیرامون پیروزی، تمام سخنان و نظرات درباره پیروزی، شرکت کنندگان در آن، عوامل آن و طرفهایی که این پیروزی به آنها اهدا و تبریک گفته می‌شود را خلاصه کرد.

سید عمار حکیم گفت: مرجعیت بزرگ دینی پیروزی را به پنج طرف یا عنوان اصلی اهدا کردند و تبریک گفتند که اولین آنها ملت عراق است، که مرجعیت دینی از آن با عبارات پر محتوی یاد کرد، از جمله توصیف ملت عراق به عظیمترین ملت.

عمار حکیم افزود: عظمت ملت عراق از مرجعیت دینی خود سرچشمه می‌گیرد، مرجعیتی که کنار ملت عراق با نظرات و نصایح و همراهی خود ایستاد.

 او در ادامه گفت: مرجعیت این پیروزی را به تمامی نیروهای مسلح تبریک گفت و از آن‌ها با عبارات افراد مبارک و پرورده‌های دامن‌های پاک و افتخار و عزت عراق یاد کرد.

عمار حکیم به چهارچوب شرعی و انسانی و بسیجی‌ای اشار کرد که مرجعیت آن را از طریق فعالیت‌های بزرگ انسانی که به عهده گرفت فراهم کرد و نقشی را یادآور شد که تعداد زیادی از اساتید حوزه داشته‌اند که برخی از آنها روی خاکریزهای شرافت و عزت به شهادت رسیدند. سید عمار حکیم ادامه دادند که پیروز سوم این جنگ خانواده‌های شهدا و زخمیان و جانبازان ایثارگرند و پیروز چهارم تمام شرکت کنندگان در پیروزی اعم از اندیشمندان و نویسندگان و خبرنگاران و فعالین عرصه‌های حمایتی مختلف هستند و پیروز پنجم کشورها و دولت‌های دوست عراق هستند که به عراق کمک کرده‌اند.

دبیرکل حزب «جریان ملی حکمت» ادامه داد: در مقابل جمهوری اسلامی با احترام می ایستیم، به خاطر کمکهای غیر محدودی که به عراق تقدیم کرد، از مشاوره گرفته تا سلاح و مهمات، همچنین از ائتلاف بین المللی تشکر می‌کنیم و از تمام طرفهایی که به عراق در جنگ خود با تروریسم کمک کردند و خطر داعش بر دنیا و بشریت را احساس کرده‌اند.

مطالبه مردم شهر طوزخرماتو و فرمانده کل قوا به انجام تدابیری برای پایان دادن به مشکلات این شهر

عمار حکیم بیان کرد که مرجعیت همچنان راهبردی را برای مبارزه با تروریسم مطرح کرده و از ساده‌انگاری و تصور پیروزی نهایی بر تروریسم هشدار داده است.

او توضیح داد که این راهبرد ـ طبق نظر مرجعیت ـ خواهان مقابله با ریشه‌های فکری تروریسم و احیای اسلام ناب محمدی و خشکاندن منابع انسانی تروریسم و جلوگیری از سرازیر شدن تروریستها به سمت مناطق جنگی در عراق و سوریه است.

وی تأکید کرد: نکته سوم شامل خشکاندن منابع مالی و جلوگیری از تأثیرات تبلیغات تفکر افراطی نیز می‌شود و مرجعیت، مقابله را در نقشه‌های علمی، کارآمد و دقیقی می‌بیند که به دور از عکس العمل های سریع و روحیه ایست ـ بازرسی و ماشین نظامی است، بلکه با کارهای آگاهی دهنده جهت برملا کردن حیله‌های تروریسم، که این امر مستلزم مشارکت گسترده و فوق‌العاده نهادهای حکومتی و اجتماعی و ترویج گفتمان اعتدال و تسامح و رواداری و مدارا و بهبود سازی شرایط معیشتی در مناطق آزاد شده و بازسازی آنها و بازگرداندن آوارگان به آنها است.

وی همچنین به گرفتن تصمیم‌های جسورانه در خصوص مناطق جرف الصخر و سلیمان بیک و یثرب توصیه کردند و از اهالی طوزخورماتو و دستگاههای امنیتی و فرمانده کل نیروهای مسلح درخواست کردند تا تدابیری برای پایان دادن به همه مشکلات در آن مناطق بگیرند و اشاره کردند که مطالبه مرجعیت عمل به قانون و قانون اساسی در رفتار با تمام اقشار و مؤلفه‌های ملت عراق و عدم تکرار اشتباهات در تعامل با مناطق آزاده شده است. 

ابقای داوطلبان به دور از فعالیت سیاسی ضرورتی حیاتی است

سید عمار حکیم به توصیه‌های مرجعیت در خصوص رزمندگان داوطلب اشاره کردند که دستگاههای امنیتی و نظامی را یاری کردند و گفتند که که مرجعیت دینی حشد الشعبی را ضرورتی اساسی و حیاتی برای پشتیبانی از سیستم امنیتی می‌داند و آنرا با صفات مثبت زیادی دال بر نقش بزرگ آن در نبرد علیه تروریسم توصیف می‌کند، علاوه بر تأکید او (مرجعیت) بر استفاده از تجارب و فنون و مهارتهای آنها و بخصوص جوانانی که آنرا از طریق مشارکت در جبهه های نبرد کسب کرده اند.

سید عمار حکیم همچنین گفت: مرجعیت بر انضباط دقیق و شجاعت در این نیروها تأکید کرد و معیارهایی در روابط با حشد الشعبی را در نظر گرفت که مهمترین آنها قانون اساسی و دیگر قوانین و محدود کردن سلاح نزد حکومت و عمل بر طبق نظر حکومت و احترام به قانون و اجرای آن و صیانت از جایگاه بلندی که این داوطلبان در اذهان جامعه دارند و عدم دخالت آنها در مسائل سیاسی است تا مشکلات سیاسی بر آنها تحمیل نشود.

وی همچنان بر اهمیت رسیدگی به خانواده‌های شهدا و جانبازان آنگونه که مرجعیت توصیه میکند تأکید کردند، و تدوین این رسیدگی و کمکها در بودجه کشور را مطالبه کردند و از جریان حکمت و جریان ائتلاف میهنی و تمام جریانهای ملی خواستند که حقوق خانوادههای شهدا را در بودجه بگنجانند. 

اولویت های بعد از پیروزی

سید عمار حکیم بیان کرد: مرجعیت دینی راهبردی برای مبارزه با فساد مطرح کرد و تأکید نمود که مبارزه با فساد به تأخیر افتاد و اطمینان خود از قدرت عراقی‌ها بر پیروزی در این مبارزه را همچنان که بر تروریسم پیروز شدند، ابراز کرد و این بدان معنی است که ما نیازمند استراتژی (راهبرد) علمی کاربردی حرف‌های کارآمد و قاطع هستیم.

او به اولولیت‌های بعد از پیروزی نیز اشاره کرد که عبارتند از وحدت، تحکیم یکپارچگی و مشارکت در لیست‌ها و جریانات فرا قومیتی و فرا مذهبی (فرا مؤلفه‌ای) و با خصوصیت ملی میهنی، برای تشکیل کابینه‌ی اکثریت ملی است.

 وی افزود که مبارزه با فساد در کنار تقویت دموکراسی از اولویتهاست و دعوت خود به انتخابات آزاد و سالم را مجدداً مطرح کردند که نامزدها در آن با آزادی کامل و در وقت مقرر به رقابت بپردازند.

تصمیم حکومت آمریکا در خصوص قدس تهدیدی برای هویت اسلامی

سید عمار الحکیم درباره‌ی قدس گفت: «تصمیم دولت آمریکا در خصوص قدس تهدیدیست برای هویت اسلامی»، و مواضع مراجع عظام تقلید پیرامون فلسطین را یادآور شدند، من جمله موضع مرجع بزرگ تقلید شیخ محمد حسین کاشف الغطاء که شخصاً در اولین کنفرانس همیاری ملت فلسطین حضور بهم رساند که معمولاً مراجع تقلید شخصاً در کنفرانس‌ها حضور پیدا نمی‌کنند، اما ایشان برای بیان اهمیت حمایت و کمک به فلسطین شخصاً شرکت کردند؛ علاوه بر موضع امام محسن حکیم (قدس سره) که هیئت بلند مرتبه‌ای را برای حکومت‌های منطقه و کشورهای اسلامی ارسال کردند تا همتها را برای کمک به فلسطین در سال 1967 م به حرکت وادارند و به جایز بودن کارهای چریکی و فدائی فتوی دادند.

سید عمار الحکیم توضیح داد که امام خوئی در همان راه امام حکیم گام نهادند، همچنان امام خمینی (قدس سره) و امام خامنه ای (ادامه الله) که این دو تن تمام امکانات دولت خویش را در راه همیاری ملت فلسطین به کار گرفتند و در نهایت موضع امام سیستانی (ادامه الله) و سایر مراجع عظام تقلید را می‌بینیم در محکوم کردن تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت امریکا به قدس شریف و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی. وی اتحادیه کشورهای عربی، سازمان همکاری اسلامی، سازمان غیر متعهدها، شورای امنیت و سازمان ملل را به فشار بر این تصمیم حکومت آمریکا دعوت کردند و توضیح دادند که این تصمیم به مثابه تعدی بر همه‌ی اصول و تصمیمات و قوانین بین‌المللی است و بر پایبندی به معاهده ژنو چهار تأکید کردند و از همه‌ی گروهها درخواست کرد از تمام راهها و ابزارهای فشار استفاده کنند تا حکومت کاخ سفید را از این تصمیم و موضع برگردانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.