ماریا کوماندنایا احتمالا هرگز در طول زندگی‌اش، تا این اندازه در دید افکار عمومی نبوده و شاید تا آخر عمرش، هیچ‌وقت دوباره وزنه سنگین توجهات عمومی را تا این اندازه تجربه نکند. این روزنامه‌نگار روسی این اقبال را داشت تا در کنار چهره محبوب و شناخته‌شده‌ای مثل گری لینه‌کر، قرعه‌کشی جام جهانی را برگزار کند. با او درباره تجربیاتش صحبت کردیم؛ از تجربه اجرای چنین مراسمی، از فشارهای طبیعی برگزاری مراسمی در این سطح و همچنین از «تجربه ایرانی شخصی‌اش» که در نوع خودش جالب بود.  گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه «فرهیختگان» با ماریا کوماندنایا را در ادامه می‌خوانیم.

وقتی شما به همراه گری لینه‌کر به‌عنوان مجری مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2018 انتخاب شدید، بسیار هیجان‌زده بودید. از هیجان این اتفاق صحبت کنید و اینکه شرایط و جو به چه شکل بود؟

برای خودم برگزاری مراسم قرعه‌کشی جام جهانی به‌عنوان مجری، یک اتفاق بزرگ بود. شاید بزرگ‌ترین اتفاقی که در زندگی‌ام افتاد. به نظرم گری لینه‌کر هم نه‌فقط یک اسطوره فوتبال، بلکه یکی از بهترین مجریان تلویزیونی است و منظور من هم فقط برنامه‌های تلویزیونی ورزشی نیست. گری حس شوخ‌طبعی خیلی خوبی داشت که چه قبل از مراسم رسمی و چه در هنگام برگزاری قرعه‌کشی، باعث شد فشار عصبی و جو تلطیف شود. علاوه‌بر این‌، شخصیت بسیار خوبی هم دارد. او بسیار مهربان است و در طول تمرینات و مراسم قرعه‌کشی هم کمک زیادی به من و حتی دیگران داشت.

برای برگزاری مراسم استرس هم داشتید؟

پیش از اینکه مراسم شروع شود و بخواهیم روی استیج برویم، من بسیار عصبی بودم و استرس داشتم. البته طبیعی هم هست. وقتی متوجه می‌شوید که قرار است تمام دنیا شما را تماشا کنند این حس به شما دست می‌دهد. او متوجه این مساله شد و به من گفت چیزی برای نگرانی وجود ندارد. ما پیش از مراسم تقریبا 10 بار مراسم قرعه‌کشی را تمرین کردیم و به خوبی روش قرعه‌کشی را می‌دانستیم و به همین دلیل گری به من گفت این یک فرصت بسیار خوب برای ماست که در طول عمر شاید یک بار تکرار شود، پس اکنون فقط باید از آن لذت ببریم. من به صحبت‌های او گوش کردم و خوشبختانه مراسم قرعه‌کشی هم به خوبی انجام شد.

نحوه قرعه‌کشی و قرار گرفتن تیم‌ها در ۸ گروه جام جهانی برای خود شما رضایتبخش بود؟ چه نظری درباره این گروه‌ها دارید؟

باید ابتدا درباره بازی افتتاحیه صحبت کنم که در ورزشگاه لوژنیکی برگزار می‌شود. این ورزشگاه یکی از بی‌نظیرترین ورزشگاه‌های جهان است و شما فقط باید این ورزشگاه را ببینید تا متوجه منظور من بشوید. اتمسفر این ورزشگاه بسیار بزرگ و سنگین است و با این شرایط بعید می‌دانم روسیه در بازی افتتاحیه مقابل عربستان مشکلی داشته باشد. من فکر می‌کنم روسیه فرصت بسیار خوبی دارد تا از این گروه به مرحله حذفی جام جهانی برسد.  در کنار گروه اول و روسیه، ما گروه‌های جذاب دیگری هم داریم. اسپانیا در برابر پرتغال یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های مرحله گروهی را انجام خواهد داد و به نظرم ایران در این گروه، کار بسیار سخت اما هیجان‌انگیزی خواهد داشت. به نظرم شما می‌توانید مراکش را شکست بدهید و تلاش کنید که مقابل اسپانیا و پرتغال شکست نخورید. به این شکل فکر می‌کنم ایران شانس صعود از این گروه سخت را دارد و همه‌چیز امکان‌پذیر است. شما جام جهانی 2014 برزیل را یادتان می‌آید؟ همه می‌گفتند کاستاریکا در گروه مرگ (ایتالیا، انگلیس، اروگوئه و کاستاریکا) قرار دارد، اما به مرحله بعدی صعود کرد. آنها اروگوئه و ایتالیا را شکست دادند و ما می‌توانیم از ایران انتظار داشته باشیم چنین عملکردی داشته باشد. گروه B گروه مرگ است و به نظرم در کنار آن گروه E با حضور برزیل، سوئیس، کاستاریکا و صربستان و گروه Fبا حضور آلمان، سوئد، مکزیک و کره جنوبی بسیار سخت هستند. به نظرم بازی انگلیس و بلژیک در گروه G هم یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌های مرحله گروهی خواهد بود. ما برای تماشای این بازی‌ها زیاد منتظر نمی‌مانیم.

شما دوست داشتید که ایران و روسیه در یک گروه قرار بگیرند و بازی افتتاحیه هم بین این دو تیم برگزار شود؟

بیایید بازی اگرها را کنار بگذاریم. روسیه و ایران در گروه‌های جداگانه‌ای هستند، اما هر دو این فرصت را دارند که در مرحله پلی‌آف با هم روبه‌رو شوند. من فقط امیدوارم ما در کشورمان یک جام جهانی بسیار بزرگ را میزبانی کنیم.

ایران با اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه شده است که خود شما هم گفتید یکی از سخت‌ترین گروه‌ها محسوب می‌شود. به نظر شما ایران می‌تواند برای اسپانیا و پرتغال دردسرساز شود؟

بله، این یکی از سخت‌ترین گروه‌های جام جهانی است، اما همان‌طور که گفتم ایران این شانس را دارد که خودش را در این گروه تثبیت کند. شما خیلی خوب هستید، یک مربی با‌تجربه دارید و یک تیم بسیار قوی. سردار آزمون، یکی از بهترین مهاجمان با آماری باورنکردنی در کشور شماست، پس با این شرایط نباید از روبه‌رو شدن با تیم‌های بزرگ ترس داشته باشید، چون به نظرم شما یک تیم بزرگ هستید.

حالا یک سوال که خیلی هم برای شما حاشیه درست کرد؛ کامنت کاربران ایرانی در اینستاگرام که باعث شد قسمت کامنت‌های خود را مسدود کنید. آیا این نظرات در انتخاب لباس شما که نسبتا لباسی بسته بود، تاثیر داشت؟

من خودم لباسی را که پوشیدم انتخاب کردم و این سبک همیشگی من است. ساده و روشن است، اما باید بگویم من نظرات هواداران ایرانی را هم در اینستاگرام خواندم که از من سوال می‌کردند و می‌خواستند لباسی بسته بپوشم. من به سنت و فرهنگ شما (ایران) احترام می‌گذارم، اما لباس سیاهی که در مراسم پوشیدم فقط و فقط انتخاب خودم بود. بسیار خوشحالم که ایرانی‌ها نیز توانستند با این انتخاب به راحتی مراسم قرعه‌کشی را ببینند.

موضوع لباس شما و نظراتی که در اینستاگرام برای شما گذاشته می‌شد، بازتابی جهانی هم در رسانه‌ها داشت. آیا این موضوع باعث رنجش شما شده بود؟

اصلا این‌طور نبود و حتی من می‌خواهم از تمام رسانه‌هایی که به این موضوع پرداختند، تشکر کنم. آنها برای من یک حامی بزرگ محسوب می‌شوند. من برای انتخاب لباسم بسیار تحت فشار بودم اما از قبل می‌دانستم چیزی که به دنبال آن هستم، قطعا هواداران ایرانی را هم خوشحال خواهد کرد.

اتفاقا شما پس از پایان مراسم هم در توییتر خود سوال پرسیدید «ایرانی‌ها، خوشحال هستید؟» منظور شما از این سوال چه بود و درباره چه چیزی این سوال را پرسیدید؟

من این را می‌دانستم که هواداران ایرانی توانسته‌اند به صورت زنده مراسم قرعه‌کشی را ببینند، چراکه من لباسی مناسب پوشیده بودم. این را متوجه شده بودم که میلیون‌ها نفر از مردم ایران نگران این هستند که مبادا مراسم قرعه‌کشی سانسور شود و به همین دلیل این را نوشتم. من امیدوار بودم که مردم کشور شما از این اتفاق که به صورت زنده مراسم را دیدند، خوشحال شده باشند.

و به‌عنوان سوال آخر، شما مصاحبه‌ای با سردار آزمون داشتید که پس از آن بین مردم ایران هم شناخته‌شده‌تر شدید. نظر شما درباره سردار آزمون چیست و به‌عنوان یک مجری روس که در کشورتان از جام جهانی میزبانی خواهید کرد، دوست دارید با بازیکنان دیگری هم از ایران مصاحبه کنید؟

من یک روزنامه‌نگار ورزشی حرفه‌ای هستم، بنابراین ملاقات با افراد جدید همیشه برایم هیجان‌انگیز و جالب است. من همیشه سعی می‌کنم هواداران فوتبال را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازیکنان مورد علاقه‌شان کمک کنم و خودم هم در مورد این بازی زیبا که نامش فوتبال است، چیزهای جدیدی یاد بگیرم. امیدوارم تیم شما هم در جام جهانی خوب عمل کند و مطمئن هستم بازیکنان شما ستارگان بزرگی خواهند شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.