حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تبدیل شدن منشور حقوق شهروندی به قانون یک لازمه است البته قبل از آن باید فرهنگ سازی دقیق و مناسبی جهت اجرایی شدن حقوق شهروندی در کشور انجام شود.

وی یادآور شد: منشور حقوق شهروندی ابعاد گسترده‌ای دارد و فقط نمی توان آن را در موضوعات کوچک محدود کرد. مثلا نباید تصور شود که معنای حقوق شهروندی فقط دفاع از حقوق یک شهروند در مقابل یک سوپر مارکتی است بلکه وقتی شهروندان به نمایندگان، قضات و تمامی مسئولان رجوع می کنند، باید حقوقشان حفظ شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: رعایت نکردن حقوق خبرنگاران و روزنامه نگاران برای بیان حرف مردم و گرفتن حق مردم برای بیان مطالباتشان کار ناپسندی است. باید همه مردم در هر قشر و صنفی بتوانند از حقوقشان دفاع کنند. لذا موضوع حقوق شهروندی ابعاد گسترده ای دارد.

نوروزی با بیان اینکه «تاکنون منشور حقوق شهروندی اجرایی نشده است» گفت که اجرایی شدن این منشور احتیاج به قانونی شدن آن دارد. حقوق شهروندی به آزادی سیاسی و گسترش فضای باز فکری نیاز دارد نه اینکه شاهد بسته شدن روزنامه ها باشیم.

وی افزود: نباید از موضوع حقوق شهروندی استفاده سیاسی و ابزاری شود. به نظر می‌رسد برخی از مدیران تمایلی به ایجاد فضای باز برای احقاق حق مردم ندارند لذا باید دولت در جهت قانونی شدن این منشور برای اجرای هر چه بهتر آن تلاش کند قطعا مجلس نیز به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.