خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مکرون با طرح برخی ادعاهای خلاف واقع علیه اسد گفت: طرح فرانسه، برقراری صلح، مین روبی، غیرنظامی‌سازی سوریه و دستیابی به راه‌حلی سیاسی است که به ایجاد صلح پایدار در سایه حمایت از اقلیت‌ها، مسیحی‌ها، سنی‌ها و شیعیان منجر شود.

رئیس جمهوری فرانسه از پایان نبرد ائتلاف نظامی تحت هدایت آمریکا علیه داعش تا اواسط یا اواخر ماه فوریه (بهمن - اسفند) خبر داد و ابراز امیدواری کرد که پس از آن، گفت وگوهای سیاسی با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان آغاز شود.

اظهارات روز یکشنبه مکرون در شرایطی است که کشورهای غربی و عربی بیش از ۶ سال پیش، سناریوی ساقط کردن دولت قانونی بشار اسد را کلید زدند و سوریه را به دام گروه‌های تروریستی انداختند.

این کشورها با حمایت‌ از تروریست‌های وهابی، بحرانی ایجاد کردند که از یک سو به بازار فروش تسلیحات آن‌ها رونق بخشید و از سوی دیگر، زمینه را برای پیشبرد سیاست‌هایشان مهیا ساخت.

اروپایی ها تا چند ماه پیش بر لزوم کناره‌گیری بشار اسد از قدرت پافشاری می‌کردند؛ اما با پیشرفت نیروهای ارتشی و انهدام گام به گام گروه‌های تروریستی، در نهایت از این موضع خود کوتاه آمدند.

از سوی دیگر ائتلاف نظامی این کشورها که در سال های گذشته عملیات های هوایی متعددی در سوریه تدارک دیده، متهم به کشتار غیرنظامیان و بمباران برخی مناطق مسکونی است.

رئیس جمهوری فرانسه امروز در شرایطی از پایان نبرد این ائتلاف علیه داعش خبر می دهد که مقام های آمریکایی می گویند تا هر زمان که «لازم باشد» در سوریه خواهند ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.