آسوشیتدپرس گزارش داد، این در حالی است که اخیرا در آمریکای لاتین شمار رهبران محافظه کارا که به قدرت رسیده‌اند، افزایش یافته است.

مقام‌های انتخاباتی شیلی اعلام کردند که پس از شمارش تقریبا همه آراء دور دوم انتخابات، سباستین پینرای میلیاردر توانسته ۵۴.۶ درصد آراء را به دست آورد و رقیب او سناتور آلخاندرو گوییر که از جناح چپ میانه‌رو است توانسته ۴۵.۴ درصد آراء را کسب کند.

با این حال تحلیلگران پیش‌بینی یک رقابت بسیار نزدیک‌تر را داشته‌اند هرچند که از زمان برگزاری دور اول انتخابات در ماه نوامبر تاکنون هیچ گونه نظرسنجی در شیلی برگزار نشده است.

پینرا که تقویت رشد اقتصادی را محور تبلیغات خود قرار داده بود بعد از مشخص شدن پیروزی‌اش در انتخابات از رقبایش تشکر کرده و خواهان وحدت در شیلی شد.

او یکشنبه شب به حامیانش گفت: امروز همه صدای مردم شیلی را شنیدند. ما با فروتنی و امیدواری از این پیروزی استقبال می‌کنیم.

حامیان پینرا در این کشور ۱۷ میلیون نفری به جشن و پایکوبی پرداختند. تعدادی از مردم پرچم‌ها و بنرهایی را تکان داده و عده‌ای دیگر نیز در خودروهایشان با بوق زدن واکنش نشان دادند.

پینرا سابق بر این از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رئیس‌جمهور شیلی بود.

او که ۶۸ سال سن دارد در دور اول این انتخابات در ماه گذشته میلادی بیشتری آراء را کسب کرد اما آراء او بسیار کمتر از چیزی بود که نظرسنجی‌ها نشان داده بودند.

در عین حال پیش‌بینی می‌شد که حضور رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات پایین باشد چراکه شیلی برخلاف دیگر کشورهای منطقه رای دادن را در سال ۲۰۱۲ از حالت اجباری خارج و داوطلبانه کرد.

در عین حال گوییر ۶۴ ساله از حمایت میشله باچلت، رئیس‌جمهور فعلی شیلی نیز بهره‌مند بود و وعده داده بود که طرح او برای افزایش مالیات‌های شرکت‌ها به منظور تامین مالی اصلاحات آموزشی، اصلاح قانون اساسی و تقویت نظام بهداشت و درمان و حقوق‌های بازنشستگی را ادامه دهند.

با این حال بسیاری از مردم شیلی از کندی رشد اقتصادی کشورشان در دولت باچلت ناراضی بودند. بخش زیادی از علت این مساله کاهش قیمت بین‌المللی فلز مس بود. کشور شیلی بزرگترین تولید کننده مس در جهان است و تولید این فلز ستون فقرات اقتصاد شیلی است.

همچنین بسیاری از رای دهندگان شیلی احساس می‌کردند که باچلت از وعده‌اش در زمینه اجرای تغییرات اجتماعی عمیق به ویژه در حوزه‌های کار و آموزش کوتاهی کرده است.

در عین حال پیروزی پینرا نشان دهنده چند دستگی‌ها در ائتلاف چپ‌گرای باچلت موسوم به ائتلاف "اکثریت جدید" و ظهور رهبران محافظه کار در سال‌های اخیر در دیگر کشورهای منطقه از جمله آرژانتین، پاراگوئه و پرو است.

پینرا در اولین دوره ریاست جمهوری‌اش با موج اعتراضات علیه نابرابری‌های اقتصادی و همچنین به هدف مطالبه اصلاحات آموزشی روبرو شد و در حالی قدرت را ترک کرد که محبوبیت به شدت پایینی داشت.

با این حال در دولت او رشد سالانه اقتصادی شیلی به حدود پنج درصد رسیده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.