مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: در ماه‌های گذشته غالب پیش‌بینی‌ها از بازار مسکن این بود که متعادل با تورم عمومی پیش برود اما دیدیم که قیمت نقطه به نقطه مسکن در آبان‌ماه مقدار اندکی از شاخص تورم عبور کرد اما بدان معنا نیست که بخش مسکن به رونق کامل رسیده است؛ هرچند رکود کامل این بخش را هم قبول ندارم.

وی افزود: رکود یعنی این‌که هیچ معاملاتی نداشته باشیم ولی آمارها نشان می‌دهد که خرید و فروش در حال انجام است. هم‌چنین افزایش قیمت دلار و تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته به تدریج اثرگذاری خود را بر بازار مسکن نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش ۷.۷ درصدی میانگین معاملات و ۷.۱ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در هشت ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: ۷ درصد رقم چندان بالایی نیست که بتوان آن را ملاک رونق مسکن تلقی کرد اما احتمالا روند معاملات به تدریج صعودی خواهد شد.

خسروی درخصوص تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن زوجین با نرخ سود ۹.۵ درصد گفت: این تسهیلات برای شهرهای بزرگ موثر نیست و بیشتر در شهرهای کوچک کارایی دارد. رقم بالای اقساط این وام از توان اقشار پایین و حتی میانی خارج است و به همین دلیل اثرگذاری آن صرفا منجر به افزایش ۷.۷ درصدی معاملات تهران شده است.

وی تاکید کرد: دولت باید برای تحرک دو سمت عرضه و تقاضای مسکن اقدامات جدی‌تری را انجام دهد. شرایط نشان می‌دهد وضعیت مقداری برای ورود سرمایه گذاران به بازار مسکن فراهم است. سازندگان منتظر هستند بازار مسکن بهبود پیدا کند تا اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش کنند. در این خصوص دولت باید مقداری روند دریافت پروانه‌های ساختمانی که هم‌اکنون پروسه‌ای طولانی و زمان‌بر است را تسهیل کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: ما به هیچ وجه تمایلی به گران شدن قیمت مسکن نداریم؛ چرا که اگر قیمت‌ها بالا برود شاید در کوتاه مدت رونق نسبی ایجاد کند اما در آینده باعث کسادی بازار مسکن خواهد شد.

خسروی درباره پیش‌بینی از سه ماه آینده بازار مسکن گفت: قیمت مسکن در سه ماه پایانی سال مقدار اندکی از شاخص تورم عبور خواهد کرد ولی سال آینده قابل پیش‌بینی نیست؛ چرا که افزایش احتمالی قیمت بنزین، قیمت دلار و گرانی مصالح ساختمانی می‌تواند منجر به در بالا رفتن قیمت مسکن شود.

بنابراین گزارش، خسروی در جریان انتخابات ۲۲ آبان ماه اتحادیه مشاوران املاک با رای اعضا به عنوان رییس اتحادیه املاک انتخاب شد و روز ۲۱ آذرماه به کرسی سابق خود که طی چهار سال گذشته در اختیار حسام عقبایی بود بازگشت. عقبایی هم‌اکنون نایب رییس اول اتحادیه املاک است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.