نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۷.۳۹ دلار در هر بشکه بود که ۹ سنت یا ۰.۲ درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات روز جمعه افزایش داشت.

نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش نسبت به معاملات گذشته، ۶۳.۳۷ دلار در هر بشکه معامله شد.

به گفته معامله‌گران، بالارفتن قیمت‌های نفت تحت تاثیر تعطیلی سیستم خط لوله دریای شمال فورتیز و همچنین مشاهده نشانه‌هایی از کندی رشد تولید نفت آمریکا بوده است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ اظهار کرده‌اند تعطیلی خط لوله فورتیز در دریای شمال به همراه کاهش ذخایر نفت آمریکا تصویر مثبتی را ایجاد کرده است.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شرکت‌های انرژی در آمریکا شمار دکل‌های حفاری برای تولید جدید را در هفته منتهی به ۱۵ دسامبر برای نخستین بار در شش هفته گذشته کاهش داده و به ۷۴۷ حلقه رساندند.

با وجود کاهش حفاری، فعالیت حفاری همچنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که شمار دکل‌های حفاری پایین ۵۰۰ حلقه بود بالا به حساب می‌آید و در واقع تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۶ درصد رشد کرده و به ۹.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. این به معنای آن است که تولید نفت آمریکا به سرعت به سطح تولید عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند، نزدیک می‌شود.

تولید رو به رشد آمریکا همچنین تلاش‌های تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شامل روسیه برای محدود کردن عرضه و حمایت‌ از قیمت‌ها را تضعیف می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی تا حد زیادی به دلیل تولید رو به رشد نفت شیل آمریکا اعلام کرده بازارهای نفت جهانی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ مازاد عرضه حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز را خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اطلاعات انرژی آمریکا مازاد مشابه برای این دوره و همچنین مازاد عرضه ۱۶۷ هزار بشکه در روز برای کل سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.