در عصر حاضر، تولید علم و بکارگیری دانش حاصل از آن، اساس توسعه یافتگی کشورها و جوامع مختلف محسوب می‌شود. بر همین اساس در جوامع کنونی اغلب جهت­‌گیری‌ها در ابعاد مختلف به سمت تولید و توسعه علم و فناوری بوده و سلاح علم به سلاحی راهبردی درعرصه سیاست جهانی تبدیل شده است. در این بین، جمهوری اسلامی ایران همگام با سیاست جهانی در علم و فناوری و تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) جهت کسب اقتدار و مرجعیت علمی، تقویت نظام های نظارت و ارزیابی علمی، ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات علمی و توسعه دانش را در تمامی حوزه های علم و فناوری محور اصلی فعالیتهای خود قرار داده است.

در این زمینه، ارائه آمارها و تحلیل‌های مرتبط و همچنین سنجش و پایش علم در تمامی حوزه‌ها و بر اساس عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در شهرها و استانهای مختلف می‌تواند بسیاری از زوایا، محتوا وجنبه‌های مربوط به عملکرد کشور را در این خصوص برای مدیران، برنامه­ریزان و سیاست ­­گذاران امر شفاف سازی نمایند. «اطلس علم ایران» گوشه ای از تلاش مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای یاری رساندن متولیان امر سنجش و ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در تولید و توسعه علم بوده که در دو شکل چاپی و آنلاین توسط یک تیم تخصصی طراحی و برای استفاده عموم ارائه گردیده است.

سامانه «اطلس علم ایران»، سامانه‌ای است که با هدف سنجش و پایش وضعیت کمی تولیدات علمی محققان و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، طراحی شده است.

این سامانه که در حال حاضر داده‌های استخراج‌شده از پایگاه استنادی (Web of Science (WOS و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) را بر اساس تعداد تولیدات علمی پژوهشگران ایران شامل می‌شود. لازم به ذکر است که نسخه سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نیز در دست تهیه و طراحی است.

از طریق دسترسی به این سامانه از طریق آدرس http://map.ricest.ac.ir، امکان جستجوی سهم انواع دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور شامل دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی و همچنین پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در تولید علم مشخص می‌شود. در همین راستا، میزان سهم تمامی استان‌های کشور به تفکیک تعداد جمعیت، دانشجو، عضو هیات علمی و تعداد تولیدات علمی به طور دقیق ارائه می‌شود.

آمارها و تحلیل‌های این سامانه نه تنها می‌تواند برآوردی از تعداد تولیدات علمی کشور در سال‌های مختلف بر اساس موسسات، دانشگاه‌ها، شهرها و استان‌های مختلف ارائه کند، بلکه می‌تواند تصویری شفاف از وضعیت کشور در تولید علم و همچنین استعدادها، قابلیت‌ها و کاستی‌های شهرها و استان‌های کشور نیز ارائه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.