بهاره آروین عصر دوشنبه در حاشیه بازید خود از طرح نظرخواهی حمل‌ونقل عمومی در ایستگاه مترو میدان ولیعصر(عج) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری این نوع رفراندوم‌ها در خصوص مسائل مهم شهری مشارکت‌پذیری شهروندان را بالا می‌برد و باید برای تصمیم‌گیری هایی که تأثیرگذاری مستقیم بر روی زندگی و کار و فعالیت مردم دارد از خودشان نظرخواهی کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر من باید این موضوع در شورای شهر به‌عنوان یک ایده مطرح شود که در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای طرح‌های مهم در شهر از خود مردم نیز نظر بخواهیم تا در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند. وی افزود: مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، افزایش احساس تعلق و مسئولیت‌پذیری‌شان نسبت به شهر را به دنبال خواهد داشت. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حدس می‌زنم اکثر مردم با تامین بخشی از هزینه‌های مترو از طرق دریافت عوارض از استفاده‌کنندگان از خودرو شخصی موافق باشند اما مساله مهم در این زمینه جلب اعتماد مردم است که عوارض دریافتی منحصرا در موضوع گسترش حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شود و نه در هزینه‌های جاری یا جاهای دیگر.

وی خاطرنشان کرد: شفافیت مهم‌ترین راهکار اعتمادسازی است و باید این اطمینان را با انتشار عمومی و با جزئیات میزان عوارض دریافت شده و نیزمیزان هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های مرتبط با گسترش حمل و نقل عمومی ایجاد کنیم.

وی در ادامه به تأثیرات مثبت کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط متروی تهران اشاره کرد و گفت: این کار باعث افزایش رضایت مسافران شده است و با توجه به شناختی که از معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص موفقیت در انجام تحولات زیر بنایی دارم، خوشحالم که با توجه به تماس روزمره مردم با مسائل شهری، همزمان رضایت شهروندان در امور روزمره نیز در دستور کار قرار گرفته و امیدوارم این زمان‌بندی در تمام خطوط به حد ایده آل برسد.

آروین بابیان اینکه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با یک عزم جدی تمام منابع و انرژی خود را برای افزایش خدمات در مترو به کار بسته است افزود: اقدامات اخیر در کاهش سرفاصله قطارها تأثیرگذار بود و برای مردم کاملاً محسوس است.

به مناسبت روز ملی حمل و نقل، طرح نظرخواهی از شهروندان در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی و چگونگی آن، در روزهای یکشنبه ۲۶ آذر و دوشنبه ۲۷ آذرماه در ایستگاه های منتخب متروی تهران در حال اجرا است.

هدف از اجرای این طرح، صرفاً نظرخواهی از مسافران نیست و به نوعی درنظر دارد افکار عمومی را با موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل عمومی درگیر کند.

شکل اجرایی طرح نیز به این نحو است که در ایستگاه‌های منتخب مترو، چهار سؤال درباره اداره بهتر شهر در حوزه حمل و نقل عمومی با پاسخ‌های کوتاه بله یا خیر، از مردم پرسیده می‌شود.

حل مشکل ترافیک، کاهش آلودگی هوا، بهبود خدمات مترو ، روش های تأمین بودجه مورد نیاز برای خرید واگن‌ها و تامین درآمدهای پایدار برای گسترش متروی تهران از جمله محورهای سؤالات این نظرخواهی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.