مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در روستاهای زلزله زده کرمانشاه هم‌اکنون بیش از ۴۵۰۰ کانکس نصب کرده‌ایم. در شهرها نیز معضل اصلی ما سرپل ذهاب بود که بیش از ۵۰۰ کانکس علاوه بر تعدادی که مردم اهدا کرده‌اند مستقر شده و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰۰۰ کانکس در شهر نیاز داریم. طبق برنامه در روستاها و شهرهای استان کرمانشاه بحث اسکان موقت تا پایان دی ماه به طور کامل محقق می‌شود.

وی درباره این‌که چرا به مستاجران کانکس داده نمی‌شود گفت: طبق چیزی که در شورای مدیریت بحران تصویب شده، مستاجرانی که خانه‌شان صد در صد تخریب شده پنج میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. اگر به آنها کانکس بدهیم قطعا در فضاهای عمومی شهر مستقر می‌شوند و سیمای شهر پس از مدتی تبدیل به نوعی حلبی‌آباد می‌شود. اما مالکان کانکس را در محل خانه خود نصب می‌کنند که بعد از اتمام بازسازی منازل، جمع می‌شود. اما اگر به مستاجران کانکس بدهیم ممکن است ۱۰ سال دیگر هم در کانکس‌ها و در فضاهای عمومی بمانند. بنابراین عدم ارایه کانکس به مستاجران یک کار کاملا علمی و منطقی است.

مدیرکل دفتر نوسازی و بهسازی بنیاد مسکن هم‌چنین درباره روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: حدود ۵۰ هزار واحد تعمیری روستایی، ۲۲ هزار واحد تخریبی روستایی و ۶۵۰۰ واحد تخریبی شهری داریم. هم اکنون در روستاها ۶۰۰ خانه پی‌کنی شده و در حال ریختن فوندانسیون هستند. ۱۰ هزار نفر هم به بانک معرفی شدهاند و بانک‌ها مرحله به مرحله دارند تسهیلات را پرداخت می‌کنند.

جودی با بیان این‌که واحدهای تعمیری و احداثی هردو در اولویت هستند افزود: از کل ۵۰ هزار واحد تعمیری ۱۰ هزار واحد به بانک معرفی شده‌اند و کمک بلاعوض بیش از ۳۰۰۰ هزار نفر هم به حسابشان ریخته شده است. اگر در دو ماه آینده تعمیری‌ها را سر و سامان بدهیم به موجودی مسکن منطقه ۵۰ هزار واحد اضافه می‌شود. بنابراین کسانی که در چادر مستقر هستند ظرف هفته‌های آینده خانه‌شان تعمیر می‌شود و اسکان می یابند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.