رویترز گزارش داد، دولت ترامپ علنا از کره شمالی به خاطر حمله سایبری با بدافزار باج گیر "واناکرای" که فعالیت تعداد زیادی از بیمارستان ها، بانک ها و سایر شرکت ها در سراسر جهان را در اوایل سال جاری مختل کرد، انتقاد نموده است.

تام بوسرت مشاور امنیت داخلی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مطلبی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده، نوشت: این حمله گسترده بوده و میلیاردها دلار هزینه وارد کرده است، و کره شمالی مسئول مستقیم این حملات است.

وی در ادامه افزود: کره شمالی به طور خاص بد عمل کرده است و بیش از یک دهه تقریبا نظارت خاصی بر رفتارهای این کشور نبوده است. رفتارهای وحشتناک کره شمالی رو به افزایش است. حمله با "واناکرای" اقدامی کاملا بی پروا بوده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز تاکید کرد، کاخ سفید احتمالا امروز سه شنبه در یک بیانیه رسمی، کره شمالی را به خاطر این حمله سایبری سرزنش خواهد کرد.

این مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده، تصریح کرد: دولت آمریکا با یک سطح بالا از اطمینان به این جمع بندی رسیده است که گروه هکری "لازاروس" که به دولت کره شمالی وابسته است، حمله واناکرای را در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی انجام داده است.

کارشناسان امنیت سایبری و مقام های آمریکایی بر این باورند که گروه هکری لازاروس مسئول اصلی حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز در سال ۲۰۱۴ میلادی بوده که موجب از بین رفتن فایل های این شرکت و نفوذ به ارتباطات آنلاین آن شده بود.

دولت کره شمالی هنوز نسبت به این اتهامات واکنش نشان نداده است. این کشور پیش از این بارها هرگونه دخالت در حمله سایبری واناکرای و سایر اتهامات مربوط به حملات سایبری را رد کرده است.

این مقام رسمی آمریکایی افزود: محکومیت علنی واشنگتن شامل نام بردن از افراد خاصی نمی شود و این محکومیت با هدف پاسخگو کردن مقام های پیونگ یانگ در قبال اقداماتش بوده است.

اتهامات جدید آمریکا در شرایطی است که نگرانی ها نسبت به قابلیت های هکری و برنامه تسلیحاتی کره شمالی رو به افزایش است.

پیش از این کارشناسان امنیت سایبری از جمله شرکت سیمانتک و همین طور دولت بریتانیا اعلام کرده اند که کره شمالی عامل اصلی حمله سایبری واناکرای بوده است. این بدافزار باج گیر موجب آلوده شدن بیش از ۳۰۰ هزار رایانه در ۱۵۰ کشور جهان شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.