حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: همکاری بانک‌ها در خصوص اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی اشتغال، افزایش وام اشتغال در لایحه بودجه ۹۷، تزریق وامهای اشتغال به شرکتها و کارگاهها برای ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد اشتغال پایدار در استانها، الزام به وجود ضامن برای وام های اشتغال و نقش کمیته امداد در جذب کمک های مردمی از جمله محورهای مورد بحث در این جلسه بود.

وی افزود: در این جلسه فتاح از افزایش چند برابری مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی و نقش ویژه کمیسیون تلفیق برنامه ششم و نمایندگان در تصویب این قانون تقدیر و تشکر کرد و به اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۶ به منظور ایجاد اشتغال اشاره کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: از محورهای دیگر سخنان فتاح، اشاره به مبلغ ۲۱۰۰ در کمیته امداد و۹۰۰۰ در بهزیستی بود که تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار جذب شده و ۱۰۲ هزار نفر مشغول به کار شده اند که از این تعداد ۸۰ درصد تحت پوشش و ۲۰ درصد غیر تحت پوشش کمیته امداد بوده اند و تلاش برای جذب ۲/۱ هزار میلیارد تومان ادامه دارد و حتما جذب می شوند.

حاجی بابایی گفت: در خواست رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) این بود که مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد که در  تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۷  به ۲۰۰۰ میلیارد تبدیل شده است اصلاح شود، همچنین در خصوص وام اشتغال فتاح تصریح کرد سقف این وام ۱۵ میلیون بوده که با پیگیری به ۲۰ میلیون افزایش یافته است، همچنین دو ضامن برای ۲۰ و یک ضامن برای ۱۵ میلیون تومان نیاز است و کمیته امداد در خصوص بازگشت وام ۱/۵ درصد با مشکل مواجه است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: فتاح اصلی ترین ماموریت کمیته امداد را ایجاد اشتغال دانست و تاکید کرد که مددجویان تحت پوشش با ایجاد اشتغال به خودکفایی می رسند و فرصت برای رسیدگی به سایر افراد ایجاد می شود. همچنین بنا بر آمار ارائه شده از سوی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و هفت و شصت خانوار تحت پوشش بوده اند که در حال حاضر به یک میلیون و ششصد خانوار کاهش یافته است. در این آمار گفته شده است، پیش بینی کمیته امداد برای ایجاد اشتغال  ۱۴۰ هزار شغل است و در سال جاری دو برابر وام قرض الحسنه در این نهاد حمایتی پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در این جلسه اصلی ترین مشکل کمیته امداد، احداث مسکن برای مددجویان برشمرده شد که در شهر ۷۰ میلیون و در روستا ۳۵ میلیون تومان هزینه احداث یک مسکن است، در این خصوص کمیته امداد امام(ره)اعلام کرده است که  واحدهایی که در مسکن مهر متقاضی ندارند در اختیار این نهاد قرار گیرد تا کمیته امداد آنها را تکمیل کند و در اختیار مدد جویان قرار دهد.

حاجی بابایی گفت: کوچک سازی ساختار بحث دیگر فتاح بود که تاکید کرد در طول ۳ سال ۲۵ درصد ساختار کمیته امداد کوچک شده است، و در خصوص موسسات خیریه نیز اشاره کرد که مجوز لازم را بهزیستی، وزارت کشور و نیروی انتظامی صادر می کنند که کمیته اختیار خاصی در این زمینه ندارد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در پایان اضافه کرد: بنابر گفته های فتاح، ردیف اعتباری بودجه کمیته امداد در سال۹۷ نسبت به امسال ۱۰ درصد رشد داشته است و ردیف بودجه ۷ هزار میلیاردی تبصره ۱۸ که ۴/۴۰۰ برای افزایش مستمری و دومیلیون و ششصد برای جذب کسانی است که تحت پوشش نیستند و معادل یک میلیون نفر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.