سردار حسین رحیمی، در حاشیه اجرای طرح دستگیری سارقان خشن، منازل، اماکن و متهمین متواری در پلیس آگاهی تهران، اظهار کرد: مرحله جدیدی از عملیات پلیس آگاهی تهران بزرگ با استفاده از تمامی معاونت‌ها و پایگاه‌ها در سراسر تهران از روز گذشته آغاز شد، البته بیش از دو سه هفته است که روی این باندها کارهای اطلاعاتی انجام شده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ادامه گفت: در این مرحله با جرایم مختلفی از جمله سرقت، قاچاق، سرقت مسلحانه، جعل و کلاهبرداری برخورد شد و ۳۰ باند مرتبط با این جرایم و ۱۳۷ نفر متهم نیز دستگیر شدند. این متهمان به هزاران فقره جرایم از جمله زورگیری، گوشی‌قاپی، سرقت لوازم داخل خودرو و جعل کلاهبرداری اعتراف کردند و در این میان یک مورد مسلحانه نیز وجود داشت.

رحیمی با اشاره به یک مورد زورگیری با خشونت افزود: در این مورد فرد زورگیر یک نفر را مجروح کرد و او را از خودرو بیرون پرتاب کرد که این فرد بعد از اعزام به بیمارستان فوت کرد.

وی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد افراد دستگیر شده سابقه کیفری دارند، گفت: نکته حائز اهمیت این است که از ۱۳۷ نفر دستگیر شده که معادل با ۵۵ درصد است سابقه کیفری دارند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به دستگیری اعضای دو باند که اقدام به جعل و کلاهبرداری می‌کردند، تصریح کرد: این افراد انواع مهر و اسناد دولتی به ویژه مدارک دانشگاه آزاد را جعل می‌کردند که دستگیر شدند و ۷ نفر از آنها در حال بازجویی هستند.

رحیمی به کشفیات کالای قاچاق نیز اشاره کرد و گفت: کالاهایی از جمله کاغذ، پوشاک و لوازم جانبی تلفن همراه کشف شدند که ارزش آنها ۴ میلیارد تومان است.

 

اقدامات کاهش آلودگی هوا مقطعی و مانند مسکن است

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در مورد مساله آلودگی هوای تهران نیز تصریح کرد: معتقدم که در این زمینه فقط پلیس به وظایفش عمل کرده و به نظر من سال‌هاست که در این زمینه شعار داده می‌شود.  ما از دیروز طرح زوج و فرد را آغاز کردیم و همکاران من در بیش از 500 نقطه تهران مستقر هستند و با خودروهای خارج از طرح برخورد می‌کنند. خوشبختانه مردم هم در این زمینه همراهی کردند ولی چاره کار این نیست و این اقدامات مقطعی و مانند مسکن است.

رحیمی افزود: سال‌هاست که این مشکل را داریم و بعد از اینکه چند روزی آلودگی هوا تمام می‌شود، موضوع را فراموش می‌کنیم. هر دستگاهی به سهم خود باید در این زمینه اقدام کند. برای نمونه باید بگویم که هنوز نتوانستیم بخش زیادی از خودروهای فرسوده را جایگزین کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: همکاران من تمامی بیماری‌ها را به جان می‌خرند و از ساعت 5:30 صبح علاوه بر انجام وظایف جاری خود، در زمینه تمهیدات مربوط به آلودگی هوا نیز اقدام می‌کنند و امیدوارم بتوانیم مقداری از این مساله بکاهیم.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا چنین اقداماتی در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد یا خیر؟ گفت: این اقدامات بی‌تاثیر نیست، وقتی ترافیک روان شود، روی این مساله تاثیر می‌گذارد، بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد ترددها در شهر تهران توسط خودروها و موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم که از این حجم کم کنیم ولی باید برای حل موضوع اقدامات زیربنایی و روبنایی انجام شود.

رحیمی با اشاره به اینکه خودروهای ناجا تقریبا آلایندگی ندارند، در مورد توجه به ماموران نیروی انتظامی در این شرایط گفت: برای همه ماموران ماسک خریداری کرده‌ایم حتی تیم‌های پزشکی راهور نیز مامور شدند تا به این نیروها سر بزنند و اگر کسی از ماسک استفاده نمی‌کند، او را توجیه کند. تمام نیروهای پلیس راهور در این دو روز در آماده باش صددرصد هستند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ  در مورد برخورد با معتادان در معابری مانند بازار گفت: از زمانی که من آمده‌ام دستگیری معتادان متجاهر ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و حتی گاهی گشت‌های ضربتی پلیس مبارزه با موادمخدر به صورت شبانه برای جمع‌آوری معتادانی که در بزرگراه‌ها هستند انجام می‌شود و تقریبا در هر شهر ۳۰ تا ۴۰ نفر جمع‌آوری می‌شوند. در اماکنی مانند مولوی و شوش آنقدر حجم این افراد زیاد است که گاهی به خاطر بیماری‌های مسری که دارند نیز بهزیستی هم از پذیرش آنها سر باز می‌زند.

رحیمی در مورد اقدامات پلیس برای برخورد با افرادی که مواد محترقه جشن چهارشنبه سوری را می‌فروشند، گفت: طرح برخورد با مواد محترقه از دیروز آغاز شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.