خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در سال ۲۰۱۴ رسانه‌های روسیه درباره یک ابزار قدرتمند جدید کرملین در سن‌پطرزبورگ خبر دادند.

در آن زمان اعلام شد که سازمانی تحت عنوان "آژانس پژوهش اینترنتی" به طور رسمی تاسیس شده و طبق گزارش وابسته به سرویس‌های امنیتی روسیه است و در راستای اقداماتی که انجام داده هزاران حساب کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده تا بر آراء عمومی تاثیر بگذارد.

براساس منابعی که با روزنامه RBK مصاحبه کرده‌اند هدف از این ابزار جدید کرملین تاثیرگذاری بر سیاست‌های داخلی بود اما از سال ۲۰۱۵ به بعد جهت‌دهی آن عوض و معطوف به ایجاد ناآرامی در آمریکا شد.

طبق این گزارش اعضای این سازمان در اقدامات سایبری خود گاهی اوقات وانمود به تعلق به یک کمپ یا حزب سیاسی کرده و گاهی اوقات وانمود به متعلق بودن به حزب دیگر کرده‌اند و در کمپین‌های خود اقدام به انتشار اطلاعات دروغ و حتی سازماندهی اعتراضات کردند.

مارک گالئوتی، یک کارشناس امنیت سایبری و پژوهشگر موسسه روابط بین‌الملل در شهر پراگ در مجله تبلت در ماه ژوئن نوشت: عملیات‌های روسیه در سال ۲۰۱۶ هدفشان تضعیف واشنگتن بود نه اینکه تصمیم بگیرند چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد.

به گفته وی آنها همچنین به دنبال تضعیف مشروعیت دولت آمریکا و ظرفیت آن برای اقدام بودند. با این حال به رغم همه این تلاش‌ها همچنان قابلیت مسکو برای تاثیرگذاری برای آرا عمومی غرب‌ها محدود بوده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که محتوایی که از سمت روسیه منتشر شده حجم سرمایه‌ای که برای آن انجام گرفته صرفا یک سهم بسیار کوچک از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها و جریان‌های اطلاعاتی بوده است.

با این حال کرملین بودجه‌اش برای کمپین سایبری را در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به میزان زیادی افزایش داد.

گزارش شده که روسیه در زمان کمپین انتخاباتی آمریکا بودجه ۵۰ هزار دلاری صرف تبلیغات در فیس‌بوک کرد در حالی که در مقام مقایسه ترامپ و کلینتون در زمان انتخابات ۸۱ میلیون دلار برای کمپین‌های انتخاباتی خود هزینه کردند.

هکرهای وابسته به روسیه پنهانی ترین ابزارهای کرملین هستند و متهم به هدف قرار دادن حزب دموکرات آمریکا، آژانس امنیت ملی آمریکا، حزب امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آژانس مبارزه با دوپینگ جهانی شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.