مرتضی بانک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مناسبات اقتصادی کشور بر اساس منافع شکل گرفته و رقابت‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی در افزایش منافع کارکرد مستقیم دارد، اظهار کرد: تحریم‌ها سال‌هاست که بر روی فعالیت‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده و این مسئله در دوران مختلف شدت و ضعف پیدا کرده است و در این شرایط بوده که توسعه مناسبات و روابط پایدار، حفظ استقلال، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی، توانست کشور را از تحریم‌ها مصون نگه دارد.

وی ادامه داد: باید توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی کشور را به روز کنیم و بدانیم که داشتن ۱۵ همسایه برای ایران یک فرصت است و وجود رقابت‌های موجود و جدی مابین کشورهایی نظیر هند و چین یا پاکستان و افغانستان برای ایران یک فرصت طلایی از این رقابت‌های منطقه‌ای به شمار می‌آید. ایران می‌تواند از وضعیت رقابت‌پذیری خود بیشتر استفاده کند و حضور مناطق آزاد که در پیرامون کشور گسترده شده‌اند، فرصتی برای توسعه همکاری ایران با این کشورهاست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد برای پیشرفت بیشتر و بهتر به توسعه مناسبات مالی، تاسیس بانک‌ها و بیمه‌های خارجی و نیز سیستم‌های مالی و بین‌المللی نیازمند، گفت: پیوند با ظرفیت‌های موجود داخلی، تعامل با دستگاه‌های اجرایی، افزایش مشارکت اجتماعی، همگرایی با دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند به استقلال مناطق آزاد در راستای اجرای قوانین و مقررات این مناطق کمک کند.

بانک با بیان اینکه رسیدن به برداشت یکسان از تفکری که مناطق آزاد بارانداز کالا در حوزه واردات و بازتاب کالا نیستند، می‌تواند کارگشا و راهگشای مناطق باشد، خاطرنشان کرد: این برداشت یکسان می‌تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی کشور باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از واردات در مناطق آزاد صرف تامین مواد اولیه کارخانه‌ها و مراکز تولیدی در مناطق آزاد می‌شوند، گفت: به دنبال جذب منابع پایدار در این مناطق هستیم و شخص رئیس جمهور هم بر ایجاد بانک‌های خارجی امکانات به روز گردشگری، ساخت هتل، توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ همچون فولاد به چابهار، توسعه صادرات از کشور و نیز کالاهای تولیدی منطقه‌ای تاکید کردند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل آنها در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفته و باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای توسعه روابط و توانمندسازی اقتصاد کشور استفاده کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.