ایندیپندنت گزارش داد، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی پیرامون قدس گفت و گو کردند.

بر اساس اعلام سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس، ترزا می ضمن ابراز موضع مخالف خود در قبال تصمیم ترامپ پیرامون قدس، بر اهمیت ارائه طرح های جدید برای صلح خاورمیانه از سوی آمریکا و همچنین رضایت جامعه بین المللی در این موضوع تاکید کرد.

نخست وزیر انگلیس همچنین از وضعیت انسانی در یمن ابراز نگرانی کرد و دو طرف درباره ضرورت بازگشایی مسیرهای دسترسی تجاری و کمک های بشردوستانه برای پیشگیری از قحطی توافق کردند.

این گفت و گو در حالی است که در رای گیری روز دوشنبه شورای امنیت برای قطعنامه ای درباره وضعیت قدس، انگلیس به همراه ۱۳ عضو دیگر این شورای رای موافق داد، اما در نهایت این قطعنامه از سوی آمریکا وتو شد.

این قطعنامه که به پیشنهاد مصر ارائه شده بود خواستار ابطال هر تصمیمی درباره وضعیت قدس از جمله تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ آذر در سخنانی ضمن به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از وزارت خارجه خود خواست برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس آماده شود. 

رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد. 

شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید. 

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل جزو اراضی اشغال شده، محسوب می شود و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.